Összesen 60, 4 éves gyerek vett részt annak a tanulmánynak az elkészítésében, ami rajzfilmek hatását vizsgálta. A véletlenszerűen három csoportba osztott gyerekek egy harmada a Nickelodeon pörgős rajzfilmjét a SongyaBobot, egy másik csoport a lassabb ütemű Caillou-t nézte 9 percig, míg a harmadik csoport ugyanezt az időt rajzolással töltötte.
A filmnézés és rajzolás után a szakemberek tesztekkel vizsgálták meg a gyerekek agyműködését, amelyek során a SpongyaBobos csoport tagjai átlagosan 12 ponttal rosszabbul teljesítettek, mint a másik két csoportba tartozó társaik. A tanulmány szerint a SpongyaBobhoz hasonló, gyors ütemű programok után a gyerekek nem tudnak önuralmat gyakorolni és rendesen koncentrálni.
A Nickelodeon csatorna szóvivője, David Bittler visszautasította a tanulmány eredményeit arra hivatkozva, hogy a SpongyaBob Kockanadrág a 6 és 11 éves kor közötti gyerekeknek, nem pedig a négyéves korosztálynak szólnak.