Élet-Stílus

Magyar autókkal járnának a franciák

Több tízezres nagyságrendben tervezik értékesíteni először a francia piacon - azon belül a Riviérán - a magyar mérnökök által tervezett és megvalósított látványos kis elektromos autót, a Micront.

A jármű a budapesti székhelyű Mool Invest fővállalkozásában készült a francia Exid Assistance Aux Project megbízásából. A franciák az egyik Széchenyi Futamon (az alternatív meghajtású járművek versenyén) figyeltek fel ránk – mondta el az fn.hu-nak Szabó Tamás a Mool Invest Kft projektmenedzsere. Itt tetszett meg nekik az első hazai üzemanyagcellás jármű a HY-GO™. Ezt követően keresett meg minket a francia cég a Micron ötletével. Az együttműködés szeptemberben indult és a motoron, a akkumulátorokon és a motorvezérlésen kívül gyakorlatilag magyar az autó. Több, mint 30, zömében magyar beszállító dolgozott rajta, a gépészeti tervezéshez kapcsolódó mérnöki feladatokat a győri Meshining Engineering csinálta, és a próbakörre is Győrben került sor.


Az 1 méter széles, 1,4 méter magas és 2,1 méter hosszú autó egyediségét a napfénytető, a felfelé nyíló ajtók és az egyedi ülések adják leginkább. A célcsoport is ennek megfelelően a fiatalok köre, akik például az a megbízó szándéka szerint a francia riviéra falvainak szűk utcácskáin roboghatnak majd kis villanyautókkal.

Városi használatban 80-150 km-t képes megtenni a jármű, egy szabvány 16A-es konnektorból 3-6 óra feltöltés után. A kisebb változatát akár 16 éves kortól, moped vizsgával lehet vezetni. A nagyobb változatot két darab, egyenként 7,5 kW-os kerékagymotor hajtja, ami a 350 kg összsúlyhoz képest dinamikus mozgást tesz lehetővé. Az ára Szabó Tamás elmondása szerint 15 ezer euró (4 millió forint) körül lehet majd, és terveznek belőle nagyobb családias változatot is.
A magyarországi megjelenésről nem sok konkrétumot lehet még tudni, de sokat segítene valamilyen támogatás az állam részéről a hasonló kezdeményezésekhez. Szabó Tamás sem tudott konkrétumokat mondani, azonban megjegyezte vannak országok, ahol ártámogatást kapnak az ilyen autók, akár az áruk 20 százalékos mértékéig. A cél, hogy a gyártást is Magyarországon tartsuk, ennek elsődleges a függvénye, hogy a most Genfben kiállított kocsira milyen befektető lesz kíváncsi.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik