Már azelőtt, hogy a boltok megtelnének a Mikulás-ünnep kellékeivel vagy tömegcikkeivel, a német katolikusok egy kisebb csoportja elkezdte kijelölni a „Mikulás-mentes övezeteket”. A csoport szerint ugyanis annak az ünnepnek, amit ma Mikulásnak hívnak, már semmi köze nincs Szent Miklós emlékéhez, csupán egy a fogyasztói társadalom számos jelképe közül.
Hozzátették, Mikulás csupán egy kitalált figura, a reklámok szüleménye, és csak azt a célt szolgálja, hogy rábírja a szülőket a vásárlásra. Mint mondták, a figurának, ha valóban hasonlítana Szent Miklósra, a gyerekek védőszentjére, segítenie kellene a szükségben, és emlékeztetnie kell a jóság és kedvesség erényére, valamint arra is, hogy már maga a boldogság is ajándék. A kezdeményezés mellé a napokban több ismert német személyiség is odaállt.