Élet-Stílus

F1: visszatérnek a turbók

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 2013-ra vezeti be a sportág új átfogó technikai szabályrendszerét - a csapatok már az utolsó simításokat végzik a javaslatcsomagjukon, írja a brit Autosport.

A két fő cél a Forma-1 zöldebbé tétele és a “show” javítása. Az első szempontnak a turbómotorok visszahozásával tennének eleget, a szaklap szerint gyakorlatilag eldőlt, hogy két év múlva 1,6 literes, négyhengeres turbós erőforrásokat használnak majd.

A mostaniaknál bő 100 lóerővel gyengébb, 650 lovas motorokat KERS-szel egészítenék ki, amely 30 másodpercre 150 lóerővel növelhetné a teljesítményt. Szintén a tervek között szerepel a motorok élettartamának további növelése is, a mostani nyolcról ötre csökkentenék a pilótánként egy szezonban használható motorok számát.

A “zöldítés” keretében az üzemanyag-fogyasztást is korlátoznák: “Ahelyett, hogy annyi üzemanyagot használunk, amennyit csak lehet, lesz egy áramlásmérő, így egyszerre csak adott mennyiséget lehetne befecskendezni. Ez jelentősen kevesebb lenne mint most” – idézte az Autosport a Williams technikai főnökét, Sam Michaelt.

Nelson Piquet az 1987-es Magyar nagydíjon (MTI)

Nelson Piquet az 1987-es Magyar Nagydíjon (MTI)

Az F1-ben 1978 és 1988 között használt turbók mellett a kasztnit illetően is a nyolcvanas évek elejéről merítettek ihletet a csapatok, ugyanis a sportágban a hetvenes évek végén megjelent, és az 1983-ra betiltott szívóhatás (ún. ground effect) elvén működő padlólemezek és kasztnik visszahozását fontolgatják. Ezzel az előzéseket szeretnék elősegíteni.

“A (szárnyak helyett) a leszorítóerő nagyobb részét a diffúzorra helyeznék, szívóhatású autók lennének, mint a ’80-as évek elején. Ezen kívül az autók elejének törésállóságát is növelnénk az oldaldobozok előbbre hozásával” – mondta a williamses Michael.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik