Annak ellenére, hogy szinte minden vásárlásra buzdít, kiderült, hogy egy-egy kütyü beszerzése egyáltalán nem okoz hosszan tartó örömet. A Cornell Egyetem kutatói például rámutattak, hogy igazi örömet a tapasztalatszerzésben szerezhetünk, a vásárlás pedig nemhogy nem tesz boldoggá, de még csalódottságot is okoz. Ennek az egyik oka, hogy a tárgyak értéke folyamatosan csökken, ráadásul boldogságunk kulcsa az, hogy összehasonlítjuk magunkat másokkal: így az frusztráltsághoz vezethet, ha valakinek nagyobb, értékesebb tárgya van.
Nem ilyen egyszerű a helyzet az élményekkel, tapasztalatokkal, amiket nem lehet egyszerűen összehasonlítani máséval, hiszen minden élmény más és más. Thomas Gilovich kutató szerint az élmények ráadásul hosszútávon velünk maradnak, beépülnek a személyiségbe, értékük sosem csökken. Ugyancsak az emlékek mellett szól az idő is, hiszen néhány év elteltével még a legrosszabb emléket is képesek vagyunk pozitívumként megélni, nem úgy a tárgyaknál. Ha valami elromlik az bosszúságot, csalódottságot és haragot okoz.
Ajánlott linkek:
Tárgy helyett élményt “vegyünk” (Tudatos Vásárló)