Élet-Stílus

Akiknek nem számít a benzinár – videó

Három magyar koncepció autó is elindul azon a versenyen, amelyen a legkisebb fogyasztás mellett, a legkevesebb káros anyagot kibocsátva, a legmesszebb kell eljutni. A feladat sok autós számára a hónap végén szintén megoldásra váró feladat.

A jelen lévő autók esetében persze nem ez a kérdés, hanem a 26. Shell Eco-marathon Europe verseny megnyerése. A németországi Lausitzban idén május 6-án kezdődő versenyen az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karának csapata, a Széchenyi István Egyetem Műszaki Tudományi Karának (Győr), valamint a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Karának hallgatói vesznek majd részt.

A budapesti és kecskeméti csapatok Prototípus kategóriában indulnak aerodinamikus járműveikkel a május 6-7-i megmérettetésen, a győri csapat pedig idén is az UrbanConcept kategóriában versenyez napelemes autójával. (Ők tavaly megnyerték a saját „Solar” kategóriájukat). A napenergiával hajtott jármű hasonlít leginkább a hagyományos autókra – leginkább egy nagyon kis buszra – amely az UrbanConcept kategória egyik meghatározó jellemzője, míg a másik két prototípus inkább futurisztikus tervezésű.


A kecskeméti GAMF egy karbonszálas kompozit alapú járművel indul, így a benzines autójuk a mezőny egyik legkönnyebb járműve lehet: a karosszéria üres súlya alig 6 kiló, a motorral növelt tömege is csak 24 kg. A cél a legalább 1000 km-es táv megtétele. Érdekessége még, hogy szakaszos hajtást alkalmaznak, vagyis bizonyos sebességnél kikapcsolják a motort, majd újra be.

rekorderek

Egy hagyományos autó szén-dioxid kibocsátása 160g/km. Az Urban koncept
kategóriában versenyző vezető modellek, alig 2,6 gramm/kilométert káros anyagot
bocsátanak ki. A Prototípus kategória versenyzői pedig alig, 0,5 g/km-t.

A legmesszebb, 3836 kilométerre egy üzemanyag cellás hidrogén
meghajtású autó jutott eddig a verseny történetében. Egy literrel!

Ugyanezen tervvel érkezett a 31 fős JFSZ Racing Team is az Óbudai Egyetem Bánki Donát Karáról, ők is az 1000 kilométert tűzték ki célnak. Vezetőjük elmondta, hogy költségvetésük, mintegy másfél millió forintnyi, amiben az utazás és a nyomtatott pólók költsége számszerűsíthető a munka és eszmei érték már korántsem. Az autójuk egyhengeres, elektromos befecskendezéssel az optimális működés elérése érdekében.
Erényi Balázs, a Shell Hungary igazgatóságának elnöke az fn.hu-nak elmondta, hogy a magyar csapatok nem csak a technológiában versenyképesek, hanem az egyik legalacsonyabb költségvetéssel dolgozva is a legsikeresebbek közé tartoznak. A Shell hivatalosan nem is támogathatja őket és ez nem is cél. Éppen azt kell megtanulniuk, hogy egy jó ötletet hogyan kell projektként kezelni és sikerre vinni.

Erre, csak az idei résztvevők számát tekintve – 213 autó 22 országból – szükségük is lesz.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik