A vagyonadó körüli viták ernyője alatt talán jobban elkerülte a figyelmet, hogy jövőre emelkedik az autók úgynevezett teljesítményadója is.
A Gyurcsány-csomag egyik „módosítója” volt még 2007 elejétől, hogy felszámolta a régóta ismert súlyadót és helyette teljesítmény alapján adóztatott a kocsikra. Ezt az autó életkora és a motor teljesítménye alapján rótták ki.
Ennek mértéke jelenleg egy 0-3 éves kocsi esetében 300 Ft/ kilowatt, egy 4-7 évesében 260 Ft/kilowatt, 8-11 évesnél 200 Ft/kilowatt, a 12-15 év között 160Ft/kilowatt, a kocsi 16. évben és az azt követő naptári években 120 Ft/ kilowatt.
Ez a következőképpen módosulna jövőre: a 0-3 naptári évben 345 Ft/ kilowatt, a 4-7 naptári évben 300 Ft/kilowatt, a 8-11 naptári évben 240 Ft/kilowatt, a 12-15 naptári évben 185 Ft/kilowatt, a 16 naptári évben és az azt követő naptári években 140 Ft/ kilowatt lenne – derült ki az adótörvények tervezet módosításából.
Duplacsavar talán, hogy a sok vitát kiváltott, nagy vagyoni tárgyak adókötelezettsége után fizetett – magyarul luxusautó-adót – is ennek alapján kell majd fizetni. Így ez is emelkedik, bár még be sem vezették.
Ez a 125 kilowatt (168 LE) teljesítményt meghaladó személygépkocsiknál lép be, úgy, hogy a teljesítményadó 2-szeresét kell fizetni 175 kilowattig (235 LE), 2,5-szeresét 175-200 kilowatt között, és háromszorosát 200 kilowatt (268 LE) felett.
A benzin is drágul
A jövőre életbe lépő teljesítményadó emelkedésen kívül azonban már idén júliusban érkezik az áfaemelés, valamint a jövedéki adó növekedése. Ezen utóbbi adó emelése önmagában 7 forinttal drágítja majd a 95-ös benzint, amelynek teljes adóalapjára „rájön” az áfaemelés, így akár 20 forint körül is járhat a benzinár növekménye. A dízeleknél a jövedéki adó kevésbé nő, itt az autósok inkább csak az áfatöbbletet szenvedik meg. A teljes drágulás azért itt is 12 forint körül lehet.