Az előzetes adatok szerint valódi élet-halál harcot vív a hazai újautó-piac. A májusi adatok, amelyeket a Datahouse autóipari adatszolgáltató cég elemzője, Róbert Gábor osztott meg a FN-nel, elkeserítőek. A jelenlegi, május harmadik hetének végi adatai szerint a személyautó-eladásokban 63 százalékos visszaesés tapasztalható tavaly májushoz képest. Ez azt jelenti, 3029 autó talált gazdára májusban a tavalyi 8189-cel szemben. Az előrevetített számok még rosszabbak. A teljes májusi egyenlegre mindössze 5900 eladott új autót várnak, a tavaly májusi 13 222-vel szemben. Ez pedig 66 százalékos lassulás.
A kisteherjárművek körében is csak kicsit kedvezőbb a kép. Május első három hetében 46,5 százalékos volt a visszaesés, a teljes májusi hónapra pedig 51 százalékosat jósol a Datahouse. A két jármű-kategória összesítve, vagyis a teljes üzembehelyezési állomány a várakozások szerint így 64 százalékkal csökkenhet májusban.
2009 I-IV. (forrás: Datahouse)
Az elmúlt hónapok egyik győztesének tűnt például a Ford – elemzi a helyzetet Róbert Gábor. Az adatokból azonban nem olvashatta ki mindenki, hogy a cég eladásait igen jelentősen megdobta az új rendőrautó-flotta átadása. Ez májusban már nem segít a számokon. Csak Focusokból ugyanis májusig 1837 darabot adtak át, túlnyomó többségét a rendőrségnek, míg májusban már csak 126 Focus talált gazdára az első három hétben.
A közelgő áfaemelésről úgy vélekedett az elemző, hogy miatta a legtöbb kereskedőnél új árlistákkal találkozhatunk majd. A többség azonban vélhetően nem emel teljes 4,17 százalékot azonnal, hanem szépen szétosztják hónapról hónapra. Az átlagos növekedést 2-3 százalékosra várja Róbert Gábor.
Az áfaemelésnek egyébként a flottaüzemeltetők lehetnek a kvázi nyertesei, mert ők visszaigénylik az áfát, ezért áraikat e nélkül hirdethetik meg, amely így vonzóbb lehet.