Hagyó alapvetően jó iránynak, támogatható célnak tartja az Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettes által felkarolt ötletet. Évek óta azon munkálkodnak, hogy a belső városrészekből kiszorítsák az autósokat. Kiemelten kezelik azt a célt, hogy Budapest élhetőbb, szerethetőbb legyen, hogy a felszíni területek ismét a gyalogosoké és a bicikliseké legyenek. Ehhez azonban jelenleg még nem adottak a feltételek – mondta.
A hátrányok miatt a városüzemeltetésért felelős Hagyó Miklós nem tartja időszerűnek a pénzügyekkel foglalkozó főpolgármester-helyettes társa azon elképzelését, hogy július 4. és augusztus 2. között városszerte több helyen szűkítsék az autók közlekedési lehetőségét. A főpolgármester-helyettes emlékeztetett arra is, hogy az idén kiterjesztett behajtási szabályozással már kiszorították a teherautókat a belvárosból. Dolgoznak a felszíni parkolás rendbetételén, mélygarázs-építési pályázatokat írtak és írnak ki. A külső városrészekben P+R parkolókat alakítanak ki, de nem tettek le a dugódíj bevezetéséről sem.
Hagyó nem írja alá
Hagyó Miklós közölte: a szakterület felelőseként jelenleg nem tartja időszerűnek azt, hogy ezzel a kérdéssel foglalkozzon a Főpolgármesteri Kabinet. Ezért nem is írja alá a főpolgármester-helyettes társa által jegyzett előterjesztést. Ettől persze egyéni javaslatként benyújthatja majd azt hétfőn a városvezetés elé Ikvai-Szabó Imre – jegyezte meg. Hozzátette, hogy a sajtóban a napokban többször is megjelentekkel ellentétben nem látja indokoltságát annak sem, hogy ez a kérdés a Fővárosi Közgyűlés elé kerüljön.
Ikvai-Szabó Imre csütörtökön azt közölte, hogy kitart a terv mellett, mert nem egyes kerületek, hanem az egész főváros érdekeit kell nézni, amikor a belváros júliusi közlekedési korlátozásairól beszélünk. Az SZDSZ-es főpolgármester-helyettes szerint ugyanis egy egész hónapra fellélegezhetne Budapest, ha a túlzsúfolt területeken a gyalogos, a kerékpáros és a közösségi közlekedést részesítenék előnyben.
Közölte ugyanakkor, hogy megérti az újbudaiak aggodalmát, de Molnár Gyula, a városrész szocialista polgármestere téved, amikor azt állítja: nem egyeztettek a terv végrehajtása előtt. Közlése szerint a programot eddig közel 20 szervezet véleményezte, a következő hetekben pedig tárgyalhatja a Főpolgármesteri Kabinet, valamint az illetékes fővárosi szakbizottságok.
Vitatott terv
Ikvai-Szabó Imre keddi sajtótájékoztatóján ismertette azt a tervet, amely szerint több budapesti fő közlekedési utat, így a Rákóczi utat, a pesti alsó rakpartot, az Üllői út egy részét, a József Attila utcát és a Bajcsy-Zsilinszky utat részlegesen lezárnák. A lezárt sávokból bicikliutat, buszsávot, vagy egyes helyeken parkolókat alakítanának ki. A főváros így szeretné tesztelni forgalomcsökkentési terveit.
Több szakmai szervezet és politikusok is tiltakoztak a július 4-e és augusztus 2-a közötti időszakra tervezett kísérlet ellen; Lakos Imre, a főváros közlekedési tanácsnoka szerint a terv minden ésszerűséget és szakmaiságot nélkülöz, és mint a szakmai bizottság elnöke elhatárolódik ettől az “agyrémtől, íróasztalötlettől”.
A Magyar Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke, Kovács Kázmér az MTI-nek szerdán azt mondta: elhibázott a tervezet, mert nem ad megfelelő alternatívát az autósoknak. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint pedig a Belváros forgalmának csökkentésére a megoldást a Bajcsy-Zsilinszky és a Rákóczi úti villamossínek visszaépítése jelentene.