Élet-Stílus

A turizmusnak is ártanak a kalózok

A luxushajó-társaságok már kénytelenek módosítani az óceánjáróik menetirányát, hogy elkerüljék a kalózok újabb és újabb akcióit. A támadók az Ádeni-öböl mellett már a Seychelle-szigetek térségét sem kímélik. Előbb-utóbb a búvárparadicsomok turizmusa is alaposan megsínyli a kalóztámadásokat, amelyek ellen a manőverezés és a konvojban haladás tűnik a legbiztosabb módszernek.

A kelet-afrikai partoknál folyó kalóztámadások nemcsak Szomália, hanem előbb-utóbb Omán és a Seychelle-szigetek turizmusát is megviselik. Szomáliában pangnak a tengerparti hotelek, az utóbbi fél évben mintegy 60 százalékkal estek vissza a szállodafoglalások. Az afrikai ország lassan képtelen magához csábítani a turistákat a szép strandjaival és golfpályáival. Április elején már a világ egyik legkedveltebb búvárcélpontjánál, a Seychelle-szigeteknél csapnak le a szomáliai kalózok búvárszafari-hajókra és luxusjachtokra. A tengeri körutazások szervezői kénytelenek módosítani a luxushajóik menetirányát, hogy elkerüljék a kalózkodás egyre szélesedő területét. A legutóbbi támadások azt mutatják, hogy a kalózok a Szomáliától 1000-1500 km-re lévő területekre is kiterjesztették a támadásaikat.

Más útvonal

A kalózakciók egyre növekvő száma miatt a MSC Cruises (Mediterranean Shipping Company (Mediterrán Tengerhajózási Társaság) és a Fred Olsen hajótársaság kénytelen volt lemondani a Szuezi-csatorna és az Ádeni-öböl felé irányuló óceánjáró útjait. Az áprilisi támadások óta mindkét társaság új útvonalakat keres. Legutóbb egy olasz kirándulóhajóra, a Seychelle-szigetek partjaitól mintegy 300 km-re észak felé haladó MSC Melody-ra csaptak le a kalózok, ám az akciót a hajó biztonsági személyzete visszaverte. „A helyzet egyre inkább kicsúszik a kezünkből, ez a térség már nem biztonságos” – jelentette be Domenico Pellegrino, az olaszországi székhelyű hajótulajdonos cég, az MSC Cruises vezetője. A kirándulóhajó – amely a dél-afrikai Durbanból az olaszországi Genovába tartott – a támadás után sem szakította meg útját, és legközelebb a jordániai Aqaba kikötőjében horgonyzott le.

(forrás: IMB)

Piros színnel a kalóztámadások, sárga színnel a támadási kísérletek vannak jelölve (forrás: IMB)

A kalózakciók elkerülése érdekében az MSC Cruises Nyugat-Afrika felé módosítaná óceánjáróinak az útvonalát, és Mauritiusnál északabbra nem kormányozná a kirándulóhajóit. A Fred Olsen Cruise Lines cég pedig bejelentette, hogy a 2010-es világkörüli hajóútjainak utasai – akik majd Dubaiban, Egyiptomban és Ománban szállhatnak partra a túra során – Nyugat-Afrikán keresztül érkeznek majd vissza Angliába.

Kétszer több támadás

„A fenyegetés egyre nő, ezek a térségek pedig egyre veszélyesebbek, kockázatosabbak” – jelentette ki a londoni központú Nemzetközi Tengerészeti Iroda (IMB), amelynek a hajók kapitányai a föld minden pontjáról jelenthetik a kalóztámadást. A kalózok már kiterjesztették a jelenlétüket az Ádeni-öböltől délre egészen Szomália keleti partjaiig, az egyre növekvő területet pedig igen nehéz ellenőrizniük a haditengerészet erőinek. Ráadásul a kalózok egész sokáig képesek a nyílt vízen tartózkodni, a motorcsónakjaik feltöltéséhez pedig elég kikötni az anyahajójukon.

Az IMB statisztikái szerint 2009 első negyedévében kétszer több kalóztámadás történt, mint 2008-nak ugyanebben a periódusában. A múlt évben 92, míg 2007-ben csupán 13 kalóztámadást regisztráltak az öbölben.

Biztonsági óvintézkedések

A kalózakciók elkerülése érdekében a luxushajóutakat szervező társaságok új biztonsági stratégiát léptettek életbe. Az óceánjárók a támadások kivédése érdekében legtöbbször konvojban – melyet katonai hajók is kísérnek – kelnek át a veszélyes zónán. Sőt az óceánjárók személyzetét és az utasait is kiképezték arra, mit tegyenek kalóztámadások esetén. Például ahogy felismerik a kalózok csónakjait, máris manőverezésbe kezdenek. A manőverezésre képtelen luxushajók viszont legtöbbször az utasaik nélkül teszik meg ezeket a szakaszokat, miközben a turisták repülővel mennek el az öböl utáni legközelebbi kikötőbe, ahol újra a fedélzetre szállnak.

Luxusjachra csaptak le a kalózok (fotó: MTI/EPA)

Luxusjachra csaptak le a kalózok (fotó: MTI/EPA)

A Hapag-Lloyd nevű német hajóstársaság tavaly november óta már nem szállítja át az utasait az Ádeni-öblön. A turistákat Ománban partra teszik, ahol 3 éjszakát egy luxushotelben töltenek, majd az óceánjáró után repülnek Jemenbe, al-Hudaydah kikötővárosba, ahol ismét a hajóra szállnak. A Crystal Cruises társaság valamennyi utasának felajánlotta, hogy amennyiben a május 19-i Dubaiból Athénba való utazáskor nem akar a fedélzeten maradni, lehetőséget biztosít arra, hogy Ománból (Salalahból) Egyiptomba (Luxorba) repülhessen, majd 4 nap ott-töltése után Safagában csatlakozzon újra a hajó utasaihoz. A hajóstársaság pedig az utas valamennyi egyiptomi kiadását állja, kezdve az ellátástól egészen a luxori kirándulásokig.

Óceánjárók elleni jelentősebb támadások:

2009. április 25. – Kalóztámadás érte az MSC Melody olasz luxushajót Szomália partjainál, a támadást azonban visszaverte a hajó izraeli biztonsági személyzete.

2009. március 4. – Kalózok vették üldözőbe a Balmoral nevű brit luxushajót.

2008. november 30. – A Nautica nevű amerikai luxushajót vették célba a kalózok, de a tengerjáró rövid manőverezés után elmenekült Jemen partjainál.

2005. november 5. – A Seabourn Spirit nevű óceánjáróra támadtak rakétagránáttal és gépfegyverekkel a kalózok a szomáliai partok közelében, ám a luxushajó a hangágyúnak köszönhetően meg menekült.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik