Élet-Stílus

Jöjjenek a földgázautók

Hét magyar közműcég tervei között szerepel földgázzal üzemelő autók beszerzése. A nagynyomású gázzal hajtott autók fenntartása jóval olcsóbb és környezetbarátabb, mint a hagyományosaké.

Szándéknyilatkozatot írt alá a Fővárosi Gázművek Zrt. a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt., a Budapesti Elektromos Művek Nyrt., a Budapesti Távhőszolgáltató Zrt., a Magyar Posta Zrt., a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. és a Fővárosi Vízművek Zrt., hogy a jövőben céges autóflottájukat földgáz hajtású járművekkel bővítik.

A Fővárosi Gázművek már tavaly nyáron megmutatta frissen beszerzett földgázüzemű Opeljeit. A CNG (nagynyomású földgáz) kilója jelenleg körülbelül 220 forint, az ecoFlex Opelek fogyasztása 5 kg/100 km, így a mai üzemanyagárak mellett vonzó lehet a környezetet is kímélő földgázos autózás.

Gáz és Gáz sem egyforma

Ha gázautózásról beszélünk, szinte mindenki a benzinkútnál kapható LPG-re (Liqiufied Petroleum Gas), azaz cseppfolyós gázra gondol. A CNG szó szerint Compressed Natural Gas, vagy ismertebb nevén földgáz. Bányásszák, szemben az LPG-vel, ami a kőolajgyártás mellékterméke. Az LPG hat bar nyomáson cseppfolyósított gáz 40% propán (C3H8), 60% bután (C4H10) keverékéből áll, míg a CNG sűrített állapotban is gáz halmazállapotú, és 90-92 százalék metánt tartalmaz.

Ráadásul a hagyományos benzines motorok működését viszonylag egyszerű átalakításokkal lehet földgázüzemre optimalizálni. Például a földgázas ecoFlex Opelek elsősorban üzemanyagellátó rendszerükben különböznek hagyományos társaiktól. A nagynyomású gáztartályok vannak az autók alatt plusz egy 14 literes benzintartály is, így ha a gáz elfogy, akkor sem kerülhetnénk bajba. A műszerfalon egy kapcsolóval lehet váltani a kétféle hajtás között. Ilyenkor az üzemanyag-visszajelző is az aktuális üzemanyaghoz igazodik.

Jöjjenek a földgázautók 1

Az autó ára körülbelül a dízel változatokéval egyezik meg, vagyis 5-600 000 forinttal drágább, mint a benzines. Elvileg bárki vásárolhat ecoFlex autót a márkakereskedésekben, de nagy érdeklődés még nem támadt irántuk. Az említett Opel ecoFlex-járműveket az anyavállalaton kívül az ADAC is törésteszt alá vetette, ahol meggyőzően szerepeltek a sokak számára kétségeket keltő biztonságosság szempontjából. Az autó alatti tartályok baleset esetén sem rongálódnak, és az üzemi nyomás majdnem kétszeresét kibírják, ütközéskor becsúsznak a kocsi alá. Speciális olvadóbetétes szeleppel rendelkeznek, amelyek tűz esetén a szabadba vezetik a gázt, és szépen elégetik. Ha porig ég az autó, akkor sem robban fel. A tartályokat tízévenként az LPG-tartályokhoz hasonlóan nyomáspróbának kell alávetni.

A közmű cégek hatalmas flottákat üzemeltetnek és nyilvánvaló, hogy a CNG-autók elterjesztését nálunk sem a hétköznapi felhasználóktól kell várni. A kúthálózat kiépítése bonyolult és költséges, ezért a váltás olyan cégeknek jelenthet alternatívát, akik állandó telephellyel rendelkeznek, komoly gépjárműflottát üzemeltetnek és mozgatnak a fővárosban.

Még egy akadálya van a gyors elterjedésnek. Jelenleg a CNG-t 24,50 forint jövedéki adóval terhelik köbméterenként, szemben a bioetanollal, amely jövedéki adó mentességet élvez.

A cikk, partneroldalunk a Vezess.hu földgázas autókról írott cikkei alapján készült.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik