Az Európai Bizottság közzétette az unióban betiltott légitársaságok frissített listáját. A szakértők ezúttal hat kazahsztáni, egy thaiföldi működési engedéllyel rendelkezőt, egy ukrajnai légi fuvarozót, valamint a Beninben működési engedéllyel rendelkező összes céget kitiltotta az európai légtérből. Az uniós feketelista a következőkkel bővült: Angola, Benin, Egyenlítői-Guinea, Indonézia, a Kirgizisztán, Libéria, Sierra Leone, Szváziföld, a Kongói Demokratikus Köztársaság és Gabon összes légi fuvarozója (kivéve a Gabon Airlines és az Afrijet kivételével, amelyeknél az utóbbi időben számos modern repülőgéppel bővült a légiflotta).
A kazahsztáni Sayat Air egyik gépe (forrás: airliners.net)
Az Európai Unió szerint Angola már jó eredményeket ért el a biztonsági feltételek javítása terén. Az uniós bizottság 14 hónappal ezelőtt, míg az ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet, amely az ENSZ repüléssel foglalkozó ügynöksége) szakemberei 2008 októberében látogattak el a nyugat-afrikai országba, és a korrekciós intézkedések előrehaladásáról számoltak be. Indonéziában az EU szakemberei idén februárban kezdték meg a vizsgálatot, és lényeges javulást tapasztaltak a repülésbiztonság terén.
a feketelistára felkerült 16 egyedi légi fuvarozó:
Afganisztán – Ariana Afghan Airlines
Észak-Korea – Air Koryo
Kambodzsa – Siem Reap Airways International
Kazahsztán – Air Company Kokshetau, ATMA Airlines, Berkut Air, East Wing, Sayat Air, Starline KZ
Ruanda – Silverback Cargo Freighters
Szudán – Air West
Thaiföld – One Two Go Airlines
Ukrajna – Motor Sich Airlines, Ukraine Cargo Airways, Ukraine Mediterranean Airlines, Volare Aviation
Az Európai Bizottság a repülésbiztonság további javítása érdekében 2005 novemberében határozott úgy, hogy a nem biztonságosnak tekintett légitársaságok számára megtiltja az európai légtérben való működést. Az európai feketelista felállítását több 2004-es, 2005-ös (görögországi, egyiptomi stb.) légi szerencsétlenség indította el. 2006-ban az unió 92 légitársaságot vett fel a feketelistájára, amelyet azóta negyedévente újítanak meg. A légitársaságokat egyébként az unió az európai repülőtereken alkalmazott ellenőrzések alapján vizsgálja, a repülési tiltólistáról csak a biztonság javítása révén lehet lekerülni.