Élet-Stílus

Teszt: visszatért a Lancia Delta

admin
admin

2008. 10. 15. 17:00

Karakteres autó volt mindig is Delta modellcsalád. Majd kilenc évig hiányzott az utakról, de most megjelent újra és még a hibái is megmaradtak.

Körülbelül másfél évtizeden át a FIAT nem tudott mit kezdeni a Lanciával, pedig a kifinomult brand izgalmas és értékes márka lehetne. A ralivébéről visszaparancsolta őket, mert a konszernen belül a sportos vonulat az Alfa Romeóé. Ez rendben is volna, de a sportsikerek helyébe nem lépett érzékelhető karakter. Egy patinás márka lejtőre került, az elegáns arculat megfakult, a Lancia a jobbkormányos piacokról ki is vonult.

Feltámadás

Többször felmerült a senyvedés éveiben, hogy a FIAT becsukja a boltot, de a tulajdonosvégül inkább invesztált a márkába. Elég furcsa, ha valahol a kicsi Ypsilon-Musa páros és a felső árkategóriában mozgó Thesis és a Phedra között nincs autó a kínálatban. Ezt az űrt tölti ki az újjászülető Delta, amelynek le kellene vezényelnie a márka feltámadását.

A siker legfontosabb összetevője adott. A Delta karakteres autó, stílusos karosszériája mindig és mindenhol öltöztet. Különleges benne a hossza is, mert 4,51 méterjével egy centire megközelítette a középkategóriába tartozó 3-as BMW-t.

A Delta besorolása ezzel együtt is könnyű, mert padlólemeze a kompakt Fiat Bravóéval közös, csak megnyújtották a Lancia számára. A meghosszabbított tengelytáv és a hosszirányban mozgatható hátsó ülés az alsó középkategóriában eleddig ismeretlen helybőséget teremt. A hátsó lábtér egyenesen óriási, és még csak nem is a csomagtartó rovására ekkora, mert az is nagyobb az átlagnál.

Képgaléria (vezess.hu)

Képgaléria (vezess.hu)

Jórészt igényes a környezet is, a tervezők ügyeltek rá, hogy az anyagminőségben egész jó színvonalú FIAT Bravót meghaladják. A műszerfal elegáns műanyagjaihoz nem passzol az alumíniumot imitáló műanyag. Az előkelő üléskárpit mellett rokonszenves a hátsó utasoknak adott levegőkilépő az első kartámasz mögött. Nem értjük viszont, miért nem állítható az övmagasság minimum elöl? Bár a BMW is ezt csinálja több autójában, de ezt még egy Dacia Logan is tudja.

Belül a magas színvonal az ülésekkel szenved csorbát. Az első ülés rendkívül sajátságos testalkatra van kitalálva, hasonlót csak a megboldogult Stilóban láttunk. A háttámla nem tartja a hátat, mert vállmagasságban visszakunkorodik. Ha hátradőlünk, nem érjük el a kormányt, aki meg a volánba kapaszkodva tartja magát, annak gyorsan elmegy a kedve a hosszabb távoktól.

Kár volt pont az ülést elszúrni, mert a Delta kifejezetten kényelmes lenne. A tesztautó 17 colos és /45-ös gumijai ellenére nagyvonalúan átsiklott az úthibák felett, az utastérben csend honolt emelt autópályás sebességnél is, a hátsó sorban az ülés ellen sincs kifogásunk. A hatfokozatú váltó nem engedi zajongani a dízelt, 130-nál 2200 a fordulatszám.

Nem rossz vásár

A Delta nem különösebben agilis darab, a futóműve csak átlagos, nem elég pontos és érzékletes a kormányzása, és a váltója is túl hosszan barangol két fokozat között. Amiben a Delta a stílus és a térkínálat mellett nagyon jó, az a kocsi által sugallt masszivitás. A halk autó megadja az egy tömbből faragták hatást, a biztonságérzeten túl a biztonsága is jó. A törésteszt erősen ötcsillagos, és a térdlégzsák felára is csupán 25 000 Ft az alapáron járó hat légzsák mellé.

Ha prémiumemblémás konkurenseihez mérjük, akkor a Delta jutányos, főleg a felszereltségéhez képest. A tesztelt Oro-kivitel 6,1 millió forintba kerül a rengeteg extrával és a 120 lóerős dízelmotorral, az autóra átlagon felüli, négy év teljes körű garanciát vállal az importőr.

Ám a Lancia név annak a tehetős, jórészt nagyvárosi vevőkörnek nem sokat mond, ahol a kompakt, de elegáns autóban gondolkodókat kell elszipkázni a konkurensek elől. A 15 évvel ezelőtti sportsikerekre ma már nem lehet alapozni. Egy márka felépítése viszont, főleg ha árban a prémiumtermékeket veszi célba, eurómilliárdokba kerül, amit a FIAT eddig nem tolt bele a Lanciába.

Ezzel együtt a Lancia Delta elsődleges feladata, hogy más legyen, mint a többiek, amiben az extravagáns kasztnival remekel is. Összességében egy átlagos kvalitású darab, de a modell ritkasága miatt a jóval drágább autóknál is különlegesebb, ami mindenképp érték az exkluzivitásra fogékony vevőknek.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.