Élet-Stílus

Ötletbörze az új KRESZ

Sokan, sokat várnak a régóta ígért KRESZ-törvény újrafogalmazásától. Csak az elmúlt napokban számos ötlet született. Felmerült, legyen próbajogsi, a lámpáknál motoros öböl, a kerékpárosok pedig régóta szeretnék a buszsávokat is használni.

Egyre-másra születnek az újabb és újabb ötletek a KRESZ szigorítására, és az objektív felelősség kiterjesztésére. Mindezek élén az Új rend program kormánybiztosa, Kondorosi Ferenc áll, aki folyamatosan dobja be, egyelőre hivatalos bejelentés nélkül, az elképzeléseit. A szakmabeliek véleménye megosztott az egyes pontokat illetően, egy dologban azonban nagy az egyesség: legyenek konkrétabbak a szabályok.

Magyari Zsolt, a Csiga Autósiskola oktatási referense szerint ugyanis a probléma gyökere a szabályalkotás. Nem egyértelmű szabályok születnek, így nem nehéz kiskapukat találni.

Ilyen például az az új elképzelés is, miszerint kötelező lesz megállni a zebránál, ha a gyalogos mozgásából egyértelmű, hogy át akar kelni az úttesten. Ez eddig is így volt, hiszen olyan sebességet kellett választani, amelyről meg lehet állni, ha egy gyalogos lelép zebrára. Úgy véli, miután ez a változat sem fogalmaz egyértelműen, még néhány szerencsétlen esetnek be kell következnie, hogy pontos szabályok szülessenek. Másrészről a zéró toleranciát itt is sokkal szigorúbban alkalmazhatnák.

Ötletbörze az új KRESZ 1

Egy megkérdezett másik oktató is a következmények és a szigorú ellenőrzés hiányát emeli ki. Pap László, a Road Autósiskola oktatója például a motoros öbölről vélekedik úgy, hogy ehhez először a forgalmi sávokat kellene átalakítani az autósok rovására, ami viszont törvényszerű ellenállást váltana ki. Konszenzus nélkül pedig nem lesz hatékony a rendszer.

Próbaidő

Az elképzelések szerint az Új rend szellemében szigorítanák a vezetői engedély megszerzését is. Bevezetnék a próbajogosítványt. Hazánkban a balesetek 10 százalékát a 17 és 20 év közötti fiatalok okozzák, ezért megemelnék a végleges jogosítványhoz való jutás életkori határát.

De nem ez az egyetlen újító ötlet. A próbajogosítványt emellett csak azok cserélhetnék le véglegesre, akik biztonságosan és szabályosan vezetnek. A több szabálytalanságot elkövetőknek új vizsgát kellene tenniük. Bevezetnék továbbá a pszichológiai alkalmassági ellenőrzést is, és a tervek között szerepel még, hogy friss jogosítvánnyal ne lehessen bármilyen teljesítményű autót használni, ahogy az a motoroknál már működik.

Az oktatók többsége már régóta szorgalmazza a fentiek mellett azt is, hogy a „B” kategóriás jogosítvánnyal rendelkezőknek is részt kellene venniük utánképzésen. Pap László úgy véli, ötévente újra ki kellene tölteni legalább az elméleti tesztet, majd, ha azon valaki katasztrofálisan szerepel, akkor tanulja újra a szabályokat. Ennek szellemében a gyakorlati vizsgát is újra lehetne követelni, hiszen rengeteg embernek van olyan „poros” jogosítványa, amit 20 éve nem használt. Ők nem csupán a szabályokat felejtették el minden bizonnyal, hanem a vezetéstechnikát is.

A bicikli is jármű

A szerencsére egyre gyakoribb kerékpárosok is régóta próbálnak „beleszólni” a KRESZ-be. László János, a Magyar Kerékpáros Klub elnöke elmondta, javaslataikat még 2006-ban küldték el a közlekedési tárcának, ahonnan akkor nem érkezett említésre méltó válasz. Tavaly frissítették tervezetüket, amelyről végül az idén éppen az Új rend kapcsán sikerült egyezetést lefolytatniuk.

A kerékpárosok kifejezetten komoly javaslatcsomagjának egyik alapeleme, hogy a biciklisek szoros jobbra tartási kötelezettsége szűnjön meg. Ez tulajdonképp a biciklis közlekedés alapja, ami behatárolja a kétkerekűek úttesten elfoglalt helyét. A szorosan az út jobb szélén haladó kerékpáros azonban a szegély melletti úthibákat, csatornafedeleket hirtelenül, a mögötte haladó gépjármű számára váratlan módon kénytelen kikerülni, ami balesetveszélyes – állítják.

Másik ilyen fontos szabály lenne a buszsávok felszabadítása a biciklisek előtt. Jelenleg csak ott használhatják a buszsávot, ahol ez engedélyezve van. Ezt fordítanák meg úgy, hogy csak ott nem lehet használni, ahol külön tábla tiltja. Ezen túlmenően számos egyéb „ötlettel” is előálltak, mint például a kerékpárúton/sávon várakozó járművek eltávolíthatósága, vagy a kerékpáros felállóhelyek a balra bekanyarodó kerékpárosok számára, és várják azt is, hogy legyenek kerékpáros utcák/zónák, ahová csak biciklivel lehet behajtani.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik