Élet-Stílus

Dobjuk el az autót

Budapest belvárosában az autózás átlagsebessége 13, a tömegközlekedésé 15 km/óra körül alakul, ezzel szemben egy kerékpáros átlagosan 15-20 km/órás sebességgel halad. Vagyis sokszor gyorsabb, és minden szempontból egészségesebb a bicikli – energiatippek a FigyelőNeten.

Egy 20-30 perces kellemes tekerés reggel frissítő hatását tekintve vetekszik egy erős kávéval, munka után pedig segít az egész napos stressz oldásában, a kikapcsolódásban. Ha bringázunk, nem kell alkalmazkodnunk a tömegközlekedéshez, és dugóban ücsörögnünk. A rendszeres kerékpározás révén közérzetünk javul, megjelenésünk egészségesebb lesz, szert tehetünk némi izomzatra, sőt le is dobhatunk néhány kilót.

Több pénzünk marad

A bringázás nem jár széndioxid-kibocsátással. Magyarországon az egy főre eső átlagos széndioxid-kibocsátás évi 5600 kg körül alakul. Ha viszont az év 200 napján autó helyett biciklivel teszünk meg egy rövidebb, 5-6 kilométeres útszakaszt (például munkába menet-jövet), körülbelül. 240 kg CO2-kibocsátást kerülhetünk el – figyelmeztet az Energia Klub.

A biciklizés nem kerül pénzbe. Számolja ki gyorsan, nagyjából mennyit költ egy hónapban benzinre vagy bérletre – na kábé ennyivel többet fordíthat a hobbijára, családjára, ha bringával jár munkahelyére!

A leggyakoribb ellenérvek

Legtöbben talán azt hozzák fel kifogásként, hogy munkahelyükön elegánsan kell megjelenni. Ez hosszabb távolságok esetén valóban nyomós érv, azonban egy 6-8 kilométeres szakasz esetén meg sem látszik, hogy biciklin érkeztünk. Németországban, Hollandiában tele vannak a bicikliutak öltönyös, kosztümös bringásokkal.

Öltönyben és kosztümben is lehet használni (fotó: MTI)

Öltönyben és kosztümben is lehet használni (fotó: MTI)

A kimelegedés, megizzadás szintén velejárója lehet a hosszabb bringázásoknak, és valóban kényelmetlen, amennyiben munkahelyünkön nincs lehetőség mosakodásra. Egy 20-30 perces kényelmes tekerésben azonban senki nem izzad le jobban, mint egy zsúfolt buszon.

Magyarországon a kerékpáros közlekedés még nem nyert akkora teret, mint számos nyugati országban – kevés a bringaút, figyelmetlenek az autósok. A biciklizés így sokszor tényleg veszélyes lehet, azonban a megfelelő felszerelés (bukósisak, lámpa stb.) segítségével és néhány alapszabály betartásával a városban is biztonságosan tekerhetünk.

Olvasson még többet a közlekedésen és a háztartásban megtakarítható forintokról a FigyelőNet Energiatippek rovatában. A következő részben a konyha kerül sorra.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik