Élet-Stílus

Mercedes buszokat tesztel a BKV

Csillagos tesztjárgányt nyüstölhetnek a BKV buszvezetői az elkövetkezendő héten. Ha éppen elkapják, önök is tesztelhetik a Mercedes buszt, és még lyukasztani sem kell. Ugyanis nincs hol.

Sajátos – a busz gyomrában tartott sajtótájékoztatón –
jelentette be a közlekedési társaság az új, 12 méteres jövevényt. Azt, hogy
rendelnek-e majd belőle, még nem lehet tudni, ehhez a Városházát is meg kellene
győzni, de mivel a Mercedest nem a Siemens gyártja, erre mi nem látunk nagy
esélyt. Pedig buszfronton szükség lenne vérfrissítésre – tudtuk meg a garázs
műszaki vezetőjétől -, sok régi Ikarus már az egymillió kilométeren is bőven túl
van, és karbantartásuk egyre nagyobb terhet ró a vállalatra.

A városi közlekedésre optimalizált csinos busz nemcsak
teljes hosszában alacsony padlójával, szükség esetén oldalra billenthető
karosszériával segíti a ki- és beszállást, hanem kerekesszék-rámpával,
Braille-írásos tájékoztatóval is felvértezték. Az egyszerű utasoknak pedig
tucatnyi matrica mutatja a helyes irányt a kulturált, biztonságos közlekedés
felé tartó rögös úton.

Képgaléria

Képgaléria

A korábbi BKV-vásárlások hibáira emlékezve, a negyven fokos
hőségtől gyöngyöző homlokkal kutattam szememmel az ablakot. Ránézésre jó
kicsik, így akár még légkondicionáló is lehetne a kocsiban. Sajnos nincs, és
szellőztetni sem nagyon lehet benne. Ami pedig az utasok nagy kedvence,
szeretik az ablakot akkor is kitárni, ha dübörög felettük a légkondi. Hiába, a
reflexek.

A leghátra épített, álló helyzetben beszerelt motor
környezetbarátnak is mondható. Alapból az Euro 4-es károsanyag-kibocsátási
normákat teljesíti, de megugorható vele az Euro 5-ös szint is.

A soros hathengeres, 12 literes dízelmotor 354 lóerőt,
illetve 1600 Nm-es nyomatékot enged az automatikus váltón keresztül a hajtott
kerékre. Hangja nem vészes, jól szalad, de ezt próbálja ki mindenki maga.
Szerdáig van rá lehetősége.

Számos biztonsági felszereléssel is találkozhatnak a
tesztutasok a 8-as vonalán (Március 15. tér és a Gazdagréti lakótelep között)
futó buszban. A kerekes székeknek biztonságos parkolóhelyet alakítottak ki, és a
buszmegállóban állók bokaamputációjára gondoló sofőr sem tud elindulni úgy, ha
az oldalt lévő babakocsirámpa nincs a helyére tolva. Le kell mondani az utasok
ajtóba csípéséről is.

Igaz, egy ujjat be lehet csípni, arra nem ejti el a légnyomást
a nyomásérzékeny ajtó, de egy csuklóért már szerinte is kár lenne. Ilyenkor
bölcsen nem nyílik vissza az ajtó – feltételezi, hogy már mögé állt valaki,
hanem férfiatlanul elernyed.

A buszvezetők tapasztalatai szerint a kézzel kihajtható
rámpa sokkal hasznosabb, mint ha a vezetőállásból kéne azt távirányítással
működtetni. Ugyanis így a buszvezető elhessegetheti az embereket az útból, és a
rászorulókat biztosan nem tapossák el.

A teljes egészében alacsonypadlós járgányban mi kicsit
feleslegesnek érezzük a rámpát, egy átlagos, városi közlekedésen edződött
anyuka ekkora magasságba gond nélkül felugrat bármilyen babakocsival.
Kerekes székkel azonban már tényleg hasznos ez a lehetőség.

Bár a Mercedeseket már a chipkártyás fizetésre is
előkészítették, de rendes jegykezelő automatát nem találtunk benne. Ha ma
reggelig nem szereltek bele, akkor nem lehet rajta sehol jegyet érvényesíteni.
A többit mindenki gondolja tovább maga.

Ha azonban a BKV – illetve Budapest vezetése – Mercedes
buszok vásárlására adja a fejét, már nem lesz kegyelem, lyukasztani kell.
Szimpatikus megoldás, hogy a vezetőnek szabályos kis pénztárat alakítottak ki,
így tőle is vásárolható majd menetjegy. Reménykedjünk benne, hogy amíg a
vásárlással vacakolunk, addig a dolgukra siető utasok nem lincselnek meg.

A busz a hosszú tesztút legvégén került a fővárosba.
Korábban szerte az országban, Volán-társaságoknál rótta a kilométereket. Azt
nem tudtuk meg, nekik mennyire tetszett, de az itteni sofőrök láthatóan
élvezik, hogy Mercedesszel járnak. Még ha rövid ideig is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik