Élet-Stílus

Autóeladások: biztos siker a hazai gyártmány

Lehet vitatkozni márkaértéken, innováción, történelmi háttéren, de az autók sikerének vagy kudarcának megítélésben az eladott darabszám a legfontosabb faktor, persze az adott kategórián belül. A 10 legnépszerűbb autó hazai és európai toplistája nem is hasonlít egymásra.

Érdekesen fest az arány, ha a magyarországi újautó-eladásokat nézegetjük: az Astra, az Octavia és a Yaris együttesen sem érik el a Swift darabszámát, pedig benne vannak a TOP 10-ben. Itthon a Suzuki 1997 óta áll az élen a márkák között, a zsinórban 11. elsőséget is a Swift betonozta be, mert ezt az autót a legtöbbünknek van esélye kifizetni és fenntartani.


Háromszor is Suzuki

Régen az ezres és az egy-hármas mellett az ezerhatos Swift Sedan és az összkerekes csapott hátú képviselte az egzotikumot, ma már nincs itthon 4×4-es, de kaptunk egy jó Swift Sportot. A derékhad persze az ötajtós, 1,3 literes GLX két légzsákkal és manuális légkondival, amelynek megkaphatná a Magyarország Legfontosabb Új Autója címet.

Az első tízben a három Suzukin kívül 2-2 Ford, Opel és Skoda is van a Jato Dynamics adatai szerint. Az SX4 és az Ignis mögött az Astra az első kompakt autó a ranglistán, de nem a H, hanem a Classic II-ként továbbélő előző modell.

Szorosan együtt mozog az 5-6. helyen a Skoda Fabia és a Ford Focus. Most kihúzhatnák magunkat, hogy mi magyarok mennyire ügyesen tudnunk autót választani, de a Focust valószínűleg nem a futóműve és a kormányzása viszi előre a statisztikákban, hanem az árkedvezmény és a sok flottaautó.


Mögöttük jön az Octavia, de nem az előző, a Tour, hanem a második generáció. Az itthon eladott Octaviák egészen mások ma, mint 6-8 éve voltak.


Régebben kevés kivétellel alapfelszereltséggel vitték, a jelenleginél már ritka a puritánság. A nívós felszereltség mellé a vásárlók többségének elég az alapmotor, elporoszkálnak az 1,4-es Octaviával.

A legnépszerűbb autók között az első mellett a 10. helyen is egy japán modell áll, méghozzá a Toyota Yaris. A Yaris révén a legkeresettebb autók között 6:4 arányban a kisautók dominálnak, mert az SX4 is inkább kiskocsi, mint kompakt autó.

Autóeladások: biztos siker a hazai gyártmány 1


Az összeurópai eladásokat nézve is a kisautók a legnépszerűbbek, de ott nem a pénzhiány, hanem a városi életforma miatt. A Top 10-ben jórészt azok a kisautók szerepelnek, amelyeket az ember fejből is odatippelne, bár az itthon kedvelt Fabia messze nem fér bele az első tízbe. A Corsa, a Clio, a Grande Punto és a hatévesen még mindig sikeres Fiesta viszont ott szerepel.


Élen a Peugeot 207

437 505 autóval tavaly a Peugeot 207 volt egész Európa legkapósabb autója. A 207-est nemcsak a francia piac tolja, Spanyolországban és Nagy-Britanniában is nagyon jól fogy. A 2007-ben második Golf évekkel ezelőtt elvesztette elsőségét, hiába vezet Európa messze legnagyobb autópiacán, Németországban.

Arra viszont elég Németország ereje, hogy teljes Európát véve is az elsők közé segítsen két középkategóriás autót. A prémiummodellek darabszámaival egyedül a Passat képes konkurálni, amely Európa 9. legkeresettebb autója. Idén majdnem 10 százalékot estek az értékesítései, így már csak párezer autóval előzi meg a 3-as BMW-t.

A kontinens elsőszámú autópiacát a flották uralják, ezért a legnagyobb darabszámban fogyó autók között az első Golf és az ötödik Astra három középkategóriás modellt fog közre. A vállalkozások ugyanis drágább, menőbb autókat engedhetnek meg maguknak, mint a magánemberek.


Spanyolországban az alsó középkategóriás autók különösen keresettek más országokhoz képest, ezért a legjobb ötben három kompakt autót is találunk, de meglepő módon csak egyetlen SEAT-ot, az Ibizát.

Autóeladások: biztos siker a hazai gyártmány 2


A spanyolt kivéve az öt legfontosabb európai piacon megfigyelhető, hogy a hazai márkákat vagy az adott országban készülő autókat részesítik előnyben a népek. Németországban 5/5 az arány, de a franciaországi Top 5-be is csak Renault, Peugeot és Citroën fér be.

Olaszországban a Fiat-csoport a két első mellett az ötödik helyet is viszi. A briteknél hazainak számító Ford és Vauxhall autói mellé csak a Peugeot 207 slisszolt be az első ötbe, amelyet egy ideig a szigetországban is gyártottak. A hazai termékek preferálása rokonszenves és érthető is, mivel egy francia autógyár tud leginkább olyan autókat fog gyártani, amilyenre a gallok vágynak.

Autóeladások: biztos siker a hazai gyártmány 3

Ajánlott videó

Olvasói sztorik