Élet-Stílus

Kelet-Európában meredeken nő az autókereslet

Októberben 1,321 millió új autó kapott rendszámot Európában, ez 5,5 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Míg a Volkswagen-csoport részesedése csökkent a PSA Peugeot Citroen javított – közölte szerdán az európai autógyártók szövetsége (ACEA).

A régi 15 EU-tagországban 1,184 millió új kocsi kapott rendszámot, ez 4,8 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Ezzel az első tízhavi növekedés 0,1 százalékos, 12,247 millió kocsira. Az ütemben továbbra is az új EU-tagok vezetnek: náluk októberben 102,1 ezer új kocsi kapott rendszámot, 11,8 százalékkal több a tavaly októberinél. Ezzel az első tízhavi növekedés 14,9 százalékos, 967 ezer új autóra.

Nálunk kevesebb autó kapott rendszámot

Az ACEA ismeretei szerint októberben Magyarországon 15 ezer új autó kapott rendszámot, 4,3 százalékkal kevesebb, mint tavaly októberben, ezzel az első tíz hónapban 7,5 százalékkal 145,2 ezerre csökkent az értékesítés. Az új EU-tagok közül októberben és az első tíz hónapban is csak Magyarországon esett vissza az új autók eladása éves egybevetésben, a többieknél októberben 10,4 (Csehország) és 56,8 százalék (Litvánia) közötti ütemben nőtt az értékesítés, de a magyarországinál több kocsi csak Lengyelországban (24 666) és Romániában (27 371) kelt el a múlt hónapban, és az első tíz hónapban is a magyarországi eladás volt a harmadik legnagyobb a tíz új EU-tagország közül.

Szeptemberben még eltűnni látszott a szerény nyári föllendülés a fejlett piacokon, emiatt egész Európában szeptemberben 1,5 százalékkal kevesebb új autó kapott rendszámot, mint tavaly szeptemberben. Az év elején az európai átlag alakulását még nem tudta pozitív területre vezetni a kelet-európai növekedés, de június óta éppen ez történt: az EU új tagországaiban augusztusban 99 547 új autó kapott rendszámot, 14,2 százalékkal több, mint tavaly augusztusban, szeptemberben pedig 86 425, 9,5 százalékkal több, mint egy évvel azelőtt. Igaz, itt is csökkent az ütem: júliusban 26,3 százalékos, júniusban 21,1 százalékos volt a többlet éves összehasonlításban. Az ütem az egy évvel korábbi összehasonlítási alapok növekedése miatt lassul.

Az EU régi 15 tagállamában júniusban 0,7 százalékkal kevesebb új kocsi kapott rendszámot, mint tavaly júniusban. Júliusban 6,1 százalékos növekedés volt éves összehasonlításban, augusztusban a régi 15-öknél 819 025 új regisztráció volt, 0,5 százalékkal több, mint egy évvel azelőtt, szeptemberben 1 301 150, már 2,4 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál.

Kicsit feljött a PSA Peugeot Citroen

A legnagyobb európai autógyártó, a Volkswagen csoport piaci részesedése csökkent: októberben 242,4 ezer fogyott márkáiból, több, mint szeptemberben és 1,4 százalékkal több, mint tavaly októberben – szeptemberben még 6,8 százalékkal kevesebbet értékesített Európában, mint egy évvel azelőtt -, de a VW-csoport piaci részaránya októberben 19,9 százalékos volt a tavaly októberi 20,6 százalék helyett. Viszont javított a szeptemberi 17,9 százalékról. A csoporthoz tartozó Skoda 9,4 százalékkal növelte európai értékesítését, a piaci részaránya változatlan, 2,1 százalékos volt.

A második helyezett PSA Peugeot Citroen piaci részaránya októberben 13,5 százalékra nőtt a szeptemberi 12,1 százalékról, de kisebb volt a tavaly októberi 13,8 százaléknál.

Tovább javított a korábban éveken át gyenge FIAT: 7,9 százalékra növelte piaci részarányát a szeptemberi 7,1 százalékról, és javított a tavaly októberi 7,8 százalékhoz képest is.

Tovább romlott a Renault helyzete: októberben a piaci részaránya 9 százalékra csökkent az egy évvel korábbi 9,2 százalékhoz képest, habár az értékesítését 1,9 százalékkal növelte Európában éves egybevetésben, a szeptemberi, 10,5 százalékos visszaesés után. A Renault csoporthoz tartozó Dacia októberben 110,2 százalékkal több kocsit adott el, mint egy évvel korábban, a piaci részaránya 0,5 százalékra nőtt 0,2 százalékhoz képest.

Lassul a GM előretörése

Az amerikai Ford európai eladása októberben 5,5 százalékkal nőtt éves összehasonlításban a szeptemberi, 0,6 százalékos csökkenés után, a General Motors 3,8 százalékkal növelte eladásait a szeptemberi, 4,7 százalékos többlet után; előretörése hónapról hónapra lassul.

A japánok közül a Toyota európai értékesítése 1,4 százalékkal csökkent októberben éves egybevetésben a szeptemberi, 8,9 százalékos visszaesés után, a piaci részaránya 5,2 százalékos volt a szeptemberi 5,4 százalék, az augusztusi 6,4 százalék és a tavaly októberi 5,6 százalék helyett.

A Suzuki európai eladásai októberben 14,2 százalékkal, szeptemberben 8 százalékkal, augusztusban még 27,0 százalékkal, az első tíz hónapban összesen 6,3 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, a piaci részaránya októberben 1,5 százalékra csökkent a szeptemberi 1,7 százalékról és az augusztusi 2,2 százalékról, de nagyobb volt a tavaly októberi 1,4 százaléknál. Az első tíz hónapban a piaci részaránya 1,6 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 1,5 százalékhoz képest.

Kevesebb gondjuk van a luxusgyártóknak: a BMW októberben 5,9 százalékra növelte a piaci részarányát a szeptemberi 5,5 százalékhoz és a tavaly októberi 4,8 százalékhoz képest, a VW-hez tartozó Audi, az eladások 5,5 százalékos növelésével, októberben maradt 4,4 százalékon, ez azonos a tavaly októberi piaci arányával is, de az első tíz hónapban átlagosan is 4,4 százalékot ért el az egy évvel korábbi 4,2 százalék helyett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik