Minden évben körülbelül 8000 járókelőt vagy kerékpárost ütnek el az autósok uniószerte: a BAS használatával a féktávolság lényegesen csökkenthető lenne. A bizottsági javaslat a járókelők védelmére tervezett jogalkotási csomag egyik intézkedése. Günter Verheugen iparért és vállakozásokért felelős biztos elmondta, hogy az EB terve a jelenlegi jogszabályok mennyiségének csökkentése, mivel a tervezett rendelet felváltana két irányelvet, valamint a 27 tagállami szabályozást.
Az EB 2001-es fehér könyve célul tűzte ki, hogy 2010-re felére csökkentik a halálos közúti balesetek számát. A bizottság tanulmánya szerint a járókelők biztonsága jelentősen növelhető az aktív és passzív bizztonsági intézkedések kombinálásával. A passzív intézkedésekkel, például a puhább anyagokkal a sérülések súlyosságán lehet enyhíteni, az aktív intézkedések közé tartozik például a sebesség hatásának csökkentése. Az intézkedések kombinációjával a védelem 80 százalékkal növelhető.
Az új járművek számos teljesítményteszten mennek át két lépcsőben. Az első fázis 2005 októberében a Közös Kutató Központ javaslata alapján kezdődött. A második fázis – az Európai Járműbiztonsági Bizottság (European Enhanced Vehicle-safety Committee) javaslata alapján – pedig a jelenlegi bizottsági javaslat fő tárgya. A második fázis kezdete után öt évvel minden új gépjárműtípusnak meg kell felelnie a teszt elvárásainak. A rendelet hatálybalépése után 9 hónappal a vészfékasszisztens-rendszerrel kell felszerelni a járműveket.