Élet-Stílus

Zöldnek lenni jó – Ford C-Max Flexifuel

Hagyományos üzemelésű, mégsem benzin kell a Ford C-Max FFV 1,8 Ghiajába, hanem környezetbarát, növényi alapú üzemanyag. A Ford C-Max Flexifuel képes hagyományos benzinnel is üzemelni, de az olyan, mint beülni Ferihegyen a repülőgép-múzeum egy járgányába és zümmögni. Az még nem repülés. A Flexifuel-járművek lényege, hogy az E85-ös bioüzemanyag táltossá teszi őket.

Azért jó, hogy az E85 és a 95-ös bármilyen keverékével elmegy a kocsi, mert kút az nemigen van még Magyarországon. Indításkor egy érzékelő pontosan észleli, mi van a tartályban és milyen arányban, és ahhoz igazodik a motor, tehát a benzint nyugodtan keverhetjük tetszőleges arányban a bioetanollal, mindegy mennyi van még a tankban. Jelenleg idehaza három E85-kút van: Budapesten, Bábolnán és Győrött. A pestinél az első hónap alatt 3500 liter E85 fogyott, úgyhogy nem hamvában holt ötlet ez.

Az E85 benzin és bioetanol keveréke, 15-85 százalékos arányban, nevét utóbbi számról kapta. Már a hagyományos benzinekbe is kevernek etanolt, de csak kis mennyiségben (4-5 %). Elvileg a normál motorok 20-22 százalékot is elviselnének, de akkor már a gyújtáson is módosítani kellene. A hagyományos autókba nem lehet E85-öst tankolni, szétmarná a csöveket, tehát hiába olcsóbb, ne nyúljunk a kúton utána.

A bioetanolt vagy magas cukortartalmú (pl. cukorrépa, cukornád) növényből gyártják, vagy kémiai-biológiai úton a növényben lévő anyagot alakítják cukorrá. A kukorica, búza, burgonya esetében a keményítőt alkalmazzák, de már gyártanak cellulóztartalmú növényekből (fa, fű) is ilyen hajtóanyagot.

A felhasználók, az autósok számára nagy előnyt jelent, hogy semmit nem kell az egészből érteni, a Ford C-Max Flexifuel ugyanolyan, mint a hagyományos változatok. A C-Max igazi családi autó akár öten is utazhatnak vele, az utastere tágas, kényelmes és a csomagtartója is igen nagy. A hátsó ülése variálható, ám ellentétben mondjuk a Volkswagen Tourannal, hétülésesként nem létezik.


Zöldnek lenni jó – Ford C-Max Flexifuel 1

KÉPEK (vezess.hu)



Ha valaki az autó kényelméről többet akarna megtudni, az megteheti korábbi tesztjeinkben itt meg itt.

Bár előnye, épp úgy hátránya is a bioetanolos C-Max-nak, hogy semmiben nem különbözik a hagyományos változatokhoz képest. Nincs felhajtás, pedig az emberek szerintem szeretnék megmutatni, hogy jó fejek, vigyáznak a környezetre. Itt viszont csak ők tudják mivel járnak és a környezetbarátságuk komoly pénzbe kerül majd.

Bár ezt a Ford nem veri nagydobra, de az E85-el érezhetően erősebb az 1,8-as motor. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nem várt dinamizmussal hajthatunk, egy hagyományos 1,8-as nem megy, így. Pörgős, lendületes a motor, ami igazán fürgévé teszi a “buszt”.

Viszont a bioetanolos járművek 30-40 százalékkal többet fogyasztanak hagyományos társaikhoz képest – de károsanyag-kibocsátásuk kedvezőbb. Ez a mi esetünk 12,5 litert jelentett, tökéletesen kihasználatlanul hagyva az autó teljesítményét.

Ennek megfelelően a jelenlegi 215 forintos E85 ár mellett 100 kilométer 2580 forintba kerül. Ugyanezalatt az út alatt 2475 forintnyi 95-öst püfög el a kilenc litert fogyasztó normál változat visszafogott tempóval. Egy hagyományos 1,8-as C-Max Ghia 5 573 000 forintért megvehető, addig ugyanaz FFV motorral 5 643 000-be kerül. Sok pénzt nem spórolunk a bioetanollal, hiába kerül 210 forintba literje.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik