Élet-Stílus

Hamilton volt a leggyorsabb a szabadedzéseken

A pilóták nagy része számára ismeretlen Fuji Speedway-en a brit újonc autózta a leggyorsabb kört a pénteki szabadedzéseken. A Ferrarik közel egy másodpercet kaptak a McLarenektől, Kimi Räikkönen már csak abban bízhat, hogy a két riválisa kiüti egymást a pályán. Vagy vasárnap leszakad az ég.

Az összetett pontversenyben 13 pontos a hátránya a finn pilótának, aki már Spában megmondta, hogy a pálya nem nekik kedvez. A Japán Nagydíj első szabadedzésen mégis a Ferrarik domináltak. A délelőtti körözgetés nagy részében Felipe Massa állt az élen, míg Kimi Räikkönen át nem vette az elsőséget egy 1:19.333-as idővel, amit utolsó körén tovább javított 1:19.119-re.

A harmadik-negyedik helyen a két McLaren végzett, a wokingiak is hasonló koreográfiával “dolgoztak”, mint a Ferrari: sokáig Lewis Hamilton volt a gyorsabb kettejük közül, de Fernando Alonso végül megmutatta, hogy szerinte ki az úr a háznál.

A második menetben nagyot fordult a kocka, a McLarenek lealázták az egész mezőnyt, Hamilton már a harmadik legjobb Massának is majdnem nyolctizedet adott, a negyedik helytől lefelé pedig már másodperces volt a hátrány. Az eredmény az edzés első félórájában kialakult, a két mclarenes az élre állt, idejüket pedig senki nem veszélyeztette később. A jobbik ferraris délután Massa volt, de a lemaradása ijesztő. A pálya gazdája, a Toyota elégedett lehet, hiszen Jarno Trulli a negyedik helyet csípte meg, megelőzve Räikkönent.


Hamilton volt a leggyorsabb a szabadedzéseken 1

Hamilton mindenkinél gyorsabb volt (vezess.hu)


Az edzéselső Hamilton elégedett nyilatkozott a pénteki tapasztalatairól. „Mindig komoly kihívást jelent, ha egy számomra ismeretlen pályán kell versenyeznem, de ehhez hozzászoktam, hiszen idén már ez a harmadik ilyen alkalom” – nyilatkozta a brit újonc. Az összetettben két ponttal mögötte járó címvédő, Fernando Alonso harciasan nyilatkozott: „Eddig minden a tervek szerint alakult, alig várom, hogy elkezdődjön a vasárnapi verseny.”

Nem sokkal a szabadedzések után az idáig higgadtan és visszafogottan nyilatkozó Hamilton másodszorra is a csapattársára támadt. „Az elmúlt hetekben azt hiszem a csapatban mindenki számára kiderült, hogy kit kellene támogatniuk. Alonso nem olyan, mint amilyenek képzeltem, de ezen nem tudok változtatni, ez van” – mondta a brit.

Alonso az utóbbi hetekben nem nyilatkozott a csapathoz és Hamiltonhoz fűződő viszonyáról, ám egyes hírek szerint a spanyol minden verseny előtt ezer eurót fizet a szerelőinek, hogy a lehető legjobban segítsék a harmadik világbajnoki címe megszerzésében.

—-Vakrepülés a vulkán lábánál—-

Harminc év után visszatért a Japán Nagydíj a Fuji Speedwayre. Az utóbbi időben megszokhattuk, ha Japán, akkor Suzuka, de állítólag a tulajdonos Honda nem költött annyit a pályára, mint kellett volna, mialatt a Toyota 2005-ben felújította saját versenypályáját. Jövő évtől azonban a Német Nagydíjhoz hasonlóan itt is felváltva rendezik a két pályán a Japán Nagydíjat. Az első japán Forma-1-es futamokat 1976-ban és 1977-ben még a Fudzsin rendezték. Az utolsó versenyen 10 embert gázolt el Jaques Villenuve autója, egy néző és egy pályabíró meghalt.

Csupán négy ember van a mezőnyben, aki Forma-1-es kocsival autózott már a pályán, ők pedig Fernando Alonso és Heikki Kovalainen valamint a Toyota versenyzői. De bemutató köreiket vélhetően egyikük sem tudja majd nagy előnyre váltani.

Ha semmi rendkívüli nem történik, a győztes vagy piros, vagy ezüst autóban ül majd. A csapatok úgy érkeznek az ismeretlenbe, hogy nagy teljesítményű számítógépeiken elvégzett szimulációk nyomán már nagyjából tudják a megfelelő váltóáttételt és szárnybeállításokat, és a pilóták is ismerik már a pályát. Csak finomítani kell.

Harc a pontokért

30 pont, ennyi szerezhető maximum a még hátralévő három futamon. Miután Felipe Massa 20 pontos hátrányban van, szinte nullával egyenlő az esélye a bajnoki címre, ezért érthető, ha a brazil csapattársát támogatja majd. Kimi Räikkönennek ugyanis csak 13 pluszpont kell, hogy befogja a McLaren újoncát, Lewis Hamiltont. Hiába van az élen a brit, a vb igazi esélyese Fernando Alonso, aki ugyan két pont hátrányban van, de az utóbbi időben rendre csapattársa előtt végzett.


Hamilton volt a leggyorsabb a szabadedzéseken 2

Massa éveken keresztül Schumit támogatta, most ismét a csapattársát kell segítenie (MTI/EPA)


A tét pedig nagy, hiszen a McLarennek már csak az egyéni cím maradt. Miután lemondott a fellebbezésről, a Ferrari hivatalosan is konstruktőri világbajnok. Ha pedig Alonso, ahogy az várható, az év végén elhagyja a wokingi alakulatot, győzelme esetén elviszi az egyes rajtszámot, semmi nem marad a csapat kezében.

Csoda lenne, ha Hamilton kiemelt támogatásban részesülne? Nem, de az utóbbi viharos időkben biztos, hogy tuti autót kap a spanyol is, nehogy újabb botrány legyen. A spái rajt azonban jelzi, Alonso már nem finomkodik. Egy eseteges McLaren-ütközés viszont kifejezetten jót tenne Räikkönen esélyeinek.

A nevét Japán legmagasabb hegyéről (3776 m) kapó Fuji Speedway gyönyörű környezetben, a vulkán lábánál fekszik. A 4563 méter hosszú pályán van a Forma-1 leghosszabb célegyenese (1475m), ami komoly fejtörést okoz a csapatoknak. A célegyenesben a legnagyobb végsebesség elérése a cél, míg a pálya többi részét közepes és lassú kanyarok alkotják, ahol nagy leszorítóerő kell.

Előny az ezüstnyílaknál

Az utolsó öt kanyart várhatóan második fokozatban veszik majd a versenyautók. Mindez pedig azoknak a csapatoknak kedvez majd, akik a mechanikus tapadást helyezték előtérbe az aerodinamikai tapadással szemben, márpedig a McLaren pont ebben jobb a Ferrarinál. Ám egyáltalán nem biztos, hogy pontra is tudják váltani az előnyüket, miután az időjósok vasárnapra esőt mondnak. Akkor meg borul a papírforma.

—-A pénteki szabadedzések eredményei—-

Első szabadedzés
1. Räikkönen (Ferrari) 1:19.119 2. Massa (Ferrari) 1:19.498
3. Alonso (McLaren-Mercedes) 1:19.667
4. Hamilton (McLaren-Mercedes) 1:19.807
5. Rosberg (Williams-Toyota) 1:20.058
6. Kubica (BMW Sauber) 1:20.259
7. Wurz (Williams-Toyota) 1:20.411
8. Trulli (Toyota) 1:20.483
9. Sutil (Spyker-Ferrari) 1:20.516
10. Davidson (Super Aguri-Honda) 1:20.601
11. Barrichello (Honda) 1:20.686
12. Kovalainen (Renault) 1:20.718
13. Heidfeld (BMW Sauber) 1:20.728
14. Liuzzi (Torro Rosso-Ferrari) 1:20.808
15. R. Schumacher (Toyota) 1:20.828
16. Fisichella (Renault) 1:20.851
17. Sato (Super Aguri-Honda) 1:21.186
18. Webber (Red Bull-Renault) 1:21.437
19. Button (Honda) 1:21.541
20. Vettel (Torro Rosso-Ferrari) 1:21.854
21. Coulthard (Red Bull-Renault) 1:22.436
22. Yamamoto (Spyker-Ferrari) 1:22.902

Második szabadedzés:
1. Hamilton (McLaren-Mercedes) 1:18.734
2. Alonso (McLaren-Mercedes) 1:18.948
3. Massa (Ferrari) 1:19.483
4. Trulli (Toyota) 1:19.711
5. Räikkönen (Ferrari) 1:19.714
6. Kovalainen (Renault) 1:19.789
7. Fisichella (Renault) 1:19.926
8. Coulthard (Red Bull-Renault) 1:19.949
9. R. Schumacher (Toyota) 1:19.969
10. Kubica (BMW Sauber) 1:20.069
11. Webber (Red Bull-Renault) 1:20.069
12. Wurz (Williams-Toyota) 1:20.233
13. Rosberg (Williams-Toyota) 1:20.270
14. Button (Honda) 1:20.336
15. Heidfeld (BMW Sauber) 1:20.462
16. Sutil (Spyker-Ferrari) 1:20.736
17. Barrichello (Honda) 1:20.889
18. Liuzzi (Torro Rosso-Ferrari) 1:20.985
19. Vettel (Torro Rosso-Ferrari) 1:20.997
20. Davidson (Super Aguri-Honda) 1:21.007
21. Yamamoto (Spyker-Ferrari) 1:21.305
22. Sato (Super Aguri-Honda) 1:21.352

Ajánlott videó

Olvasói sztorik