Élet-Stílus

Nem bírnak egymással a nagyok

A második negyedév összegzése után a legtöbb informatikai cég vezetője optimista hangulatban veheti ki nyári szabadságát.

A negyedéves jelentések nagyszerűen tükrözik a legnagyobb IT cégek helyzetét. A mostanában megjelent adatok szerint a legnagyobbak ugyan tovább erősödtek, de láthatóan jó stratégiával akár egy esélytelennek látszó cég is komoly pozícióba kerülhet a nemzetközi versengésben.

Ázsia helyet kér az interneten

Az internet terjedése Amerikából indult, de láthatóan az ázsiai felhasználók egyre nagyobb tömegben kapcsolódnak a világhálóra. Amerika úgy tűnik lassan eléri a határait, az elemzők szerint ott mostanában lassult az eddig tapasztal intenzív növekedés: Ezzel szemben egyre nagyobb szeletet követel magának Ázsia, ezen belül is a legdinamikusabb az immár 162 millió netezővel rendelkező Kína. A kínai szélessávú felhasználók számát a szakértők mintegy 120 millióra teszik. Az elmúlt időszak növekedési ütemét tekintve évvégére Kína elérheti a 200 milliós álomhatárt is.

Amerika vezető szerepe – legalábbis felhasználó számban – úgy tűnik 2008-ra megszűnhet, noha a hirtelen jött szabadság egyre több problémát okoz a feltörekvő Kína hatóságainak. Az ország egyre nehezebben tudja lakosait megvédeni az internet kínálta valós információktól, illetve a fiatalokat az internet függőségtől.

Dávid és a két Góliát

A Nintendo egy meglepő fordulattal az utolsóból első lett, s úgy tűnik ezt az előnyét megtartotta az eltelt félévben is. A Wii kiütötte a nagy vetélytársakat, s míg a Microsoft örül a második helynek is, a Sony-t sokkolta a harmadik helyezés a konzolok háborújában.

Hiábavalónak látszik az árcsökkentés és a egyre menőbb gép jellemzők fitogtatása, a játékosok a tenyérben hordozható dinamikus Wii-t választották. A Sony a tavalyi akkumulátor-ügy óta valahogy nem képes kilábalni a sikertelenségből. Az új generációs Playstation késése úgy látszik végzetes csapást mért a cég konzolokkal kapcsolatos terveire.

A Microsoft ezzel szemben nehéz csatára számított a Sony-val szemben, s tervei ehhez mérten elég óvatosak lehettek, mivel az eladási számokat sikernek értékelik. Tény hogy a Nintendóra senki sem számított, s korábban valószínűleg senki sem fogadott volna a Wii sikerére.

Olcsó PC és processzorcsata

2007 első félévében úgy tűnik, hogy pörgösebb lett számítógépek forgalma is, hiszen a jelentések szerint mintegy 12 százalékkal nőttek az eladások. Megszületőben az olcsó PC-k, amelyek a vékonyabb pénztárcájú fejlődő országokat célozzák. A százdolláros laptop mellett ma már az Intel, a Dell és a Microsoft tervez saját olcsó PC-t.

Eldőlhet az Intel és az AMD többfrontos állóháborúja is, ha nem sikerül az AMD-nek valami világrengetőt kitalálni. Az AMD mostanra jelentős veszteséget halmozott fel, s hiába az olcsó processzor, ha a vásárló az Intel nevet többre tartja.

Az Intel mindeközben még fokozta is a sebesség csatát és benyomult az Apple piacra is. A fejlesztés pedig új és gyorsabb megoldásokat keres a processzorok területén is, s ebben is úgy tűnik, hogy az Intel volt képes komolyabb eredményeket felmutatni.

Google vs. Yahoo

A Google megerősítette pozícióit és hídfőállásokat szerzett számos eddig nem támadott területen. Sikeresnek mondható stratégiát dolgoztak ki az intenet és a mobilok összekötésére. A célzott online hirdetési területen sikeres – noha vitatott – felvásárlással mások szerint is nyerő pozícióra tett szert. Milliónyi weboldalon hódít az AdSense és az AdWords megoldás, sőt manapság már mobilon is megjelentek a cég speciális hirdetési lehetőségei.

A YouTube bevásárlása után a multimédia piacon is előnyre tett szert, s ma már nyolc különböző nyelven működik nemzetközi verzióban az ismert videogyüjtő oldal.

A Yahoo közben mind a keresésben, mind a közösségi szolgáltatásokban egyre inkább lemaradt a versenyben. A cégvezetés válsága is tovább gyengítette az amúgy sem rózsás eredményekkel rendelkező portált. Hiába a növekvő eredmény, a veszteség továbbra is fenyegető képet fest a hatalmas portál jövőjével kapcsolatban.

A keselyűk már meg is jelentek, hiszen a médiacézár Rupert Murdoch MySpace birodalmát is odaadta volna a Yahoo negyedéért. Az új cégvezetés azonban nem ment bele az üzletbe.

Hi-tech kütyük

Az év második felében sok minden eldőlhet, hiszen például Blu-ray és a HD-DVD versengése sem lanyhult az utóbbi időben. A Sony reményeit erősítő Playstation eladások alacsony száma azonban nem biztosít elég megrendelést a cégnek, s állítólag a filmstúdiók is inkább a HD-DVD szabványt favorizálják.

Különös változásokat okozhat a mobilkommunikációban a néhány hete debütált Apple-mobil. A millió feletti eladásokat hozó trendi kütyüt ma minden harmadik amerikai szeretné a zsebében tartani. A szakértők szerint a csinos készülék kivégezheti az eddig sikeres iPod-okat, s a rossznyelvek szerint túlterhelheti az eddig internetezésre kevéssé használt mobilhálózatokat. Az Apple ettől nem tart, sőt a pletykák szerint esetleg a trendi telefon olcsóbb verzióját is piacra dobnák a jövőben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik