Élet-Stílus

Életveszélyes hely a leállósáv

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁÁK) által kezelt autópályákon bekövetkezett halálos balesetek feltűnően nagy számban a leállósávok helytelen használatára vezethetők vissza – írja közleményében az autópálya cég.

Az ÁAK két évre visszamenőleg elemezte az általa kezelt autópályákon bekövetkezett halálos kimenetelű baleseteket. Az elemzés végeredménye újból felhívja a figyelmet azokra a veszélyekre, amelyek az autópályán történő megállásból, illetve a gyalogos közlekedésből erednek: a kimutatások szerint, minden nyolcadik haláleset ezekre vezethető vissza.

Ha mégis…

A társaság néhány jó tanáccsal szolgál, hogy, ha már műszaki okokból meg kell állni, akkor legalább biztonságosan tegyük.

Talán a legfontosabb, hogy a leállósávot tilos előzésre használni. Rendkívüli veszélynek vannak kitéve azok az utasok, akik a leállósávon álló járműben, annak takarásában, vagy a jármű forgalom felőli oldalán tartózkodnak. Ha meg kell állnia a leállósávban, számítson arra, hogy járművébe egy másik jármű belerohanhat, vagy azt veszélyesen megközelítheti, ezért inkább szálljon ki minden utas, és húzódjon a szalagkorlát mögé megállás esetén.

A vészvillogó bekapcsolása mellett az elakadásjelző háromszöget is kötelező kitenni, még akkor is, ha a műszaki hiba várhatóan rövid idő alatt elhárítható. Fontos, hogy az elakadásjelző háromszöget olyan távolságba tegyük ki a kocsitól, hogy a mögöttes jármű vezetőjének még legyen ideje reagálni a jelzett veszélyre. Ez a távolság legalább 150-200 méter.

És mégis…

A közúti közlekedésbiztonsági szakterületen leggyakrabban használt statisztikai mutatók szerint az útkategóriák közül mindemellett az autópályák forgalombiztonsága a legkedvezőbb. Gyakorlatilag háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint az országos közutakon, ugyanakkor az egyes balesetek átlagosan súlyosabbak a forgalom átlagsebessége miatt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik