Az elrendelt járműkörözések száma 2006 I. félévében
Volkswagen, 651 db
Suzuki, 626
Opel, 618
Renault, 450
Egyéb, 384
Peugeot, 305
Ford, 284
Skoda, 276
Citroën, 244
Lada, 242
Fiat, 234
Mercedes, 227
Toyota, 202
BMW, 183
Audi, 180
Honda, 176
Trabant, 156
SEAT, 127
Mitsubishi, 83
Mazda, 79
Manapság elsősorban alkatrésznek lovasítják meg a kocsikat, tehát az összes népszerű típus érintett. A legnagyobb sláger mégis a francia és a japán autó. Ezekre a magas alkatrészárak miatt jól fizet a biztosító, tehát érdemes visszaélni a lopott autókból kiszerelt darabokkal.
Esik a Lada, vezet a VW
A márkánkénti statisztikában továbbra is a VW vezet, a Suzuki és az Opel pedig stabil dobogós, fél év alatt egyaránt 600 feletti lopásszámmal. A Lada 2005-ben még ötödik volt a körözési listákon, majd 2006 első félévében, a típus visszaszorulásával, a Peugeot-, a Ford-, a Skoda- és a Citroën-modellek közül is több tűnt el.
Érdekes, hogy egy Aston Martint, egy Maseratit, valamint egy Bentley-t is köröznek. Ugyanilyen egzotikus autó a lopások szempontjából a Moszkvics (2 db) és az UAZ, amelyből egyetlen egyet köröztek a legutóbbi összesítésben. A statisztikákban persze nincsenek különbontva a biztosítási csalási céllal eltüntetett és a valóban ellopott kocsik.
Ebben is a Swift az első
Konkrét autóra lebontva a régi Swift a leginkább veszélyeztetett autó hazánkban, egyes bandák ipari szinten űzik szétbontását. Informátorunk mesélt olyan dél-magyarországi tanyáról, ahol régebben csak új Swifteket dolgoztak fel. A szétbontott autók alkatrészeit a haveri szervizektől kapott üres dobozokba csomagolták, aztán az alkatrészeket elsózták újként. Kisebb valószínűséggel, de ritkább autóknak is hűlt helyét találhatjuk reggel, mert ezeket célzottan, egy törött kocsi feltámasztásához lophatják el.
Az újraeladási céllal ellopott autók egy része Szerbia felé tűnik el az országból. Azt rebesgetik, hogy egy alacsony építésű BMW is megy százat földúton, ha át kell jutni. A zöldhatáron át történő csempészést a sár fogná vissza leginkább, de a homokos talajon ez ritkán gond. Az embermagasságú kukoricás is megkönnyíti az autók elrejtését, amit csak helikopterről lehet kiszúrni. Egyszer 12 kocsira szóló tisztást találtak a határőrök a tengeriben, pont ennyi lopott autóval megtöltve.
Megtalálás: nem jellemző
Nem sűrűn akad horogra ilyen fogás, az információink szerint 15-20 százalékos felderítési arány elég csüggesztő az autósok szempontjából. Ebben ráadásul benne vannak a kibelezett kasztniként fellelt kocsik is.
Érdemes áldozni a lopás megelőzésére, pl. műholdas védelmi rendszerekre, amelyek ára sokat szelídült. A megelőzésre költött pénzt vessük össze egy kompakt autó négymilliós új árával! Ha egyévesen lába kél, a biztosító simán 15 százalék avulást számíthat fel, plusz a 10 százalék önrész. A végén örülhetünk, ha 3,1 milliót átutalnak a casco biztosításra.
Használtan is belefuthatunk lopásért vagy más bűncselekménnyel kapcsolatban köröztetett autóba, ezért két tényezőre nagyon figyeljünk. Kizárólag a tulajdonjogot igazoló törzskönyvvel együtt vegyünk autót, és persze csak a forgalmiban és a törzskönyvben is szereplő tulajdonostól. Fiatalabb autók szerviztörténetének kérdezzünk utána márkaszervizekben!
