Élet-Stílus

Indul a Dakar-rali

Szombaton a portugál fővárosban, Lisszabonban rajtol a 2007-es sivatagi show, azaz a Dakar-rali, amely január 21-én a szenegáli fővárosban ér véget. A versenyen tíz magyar egység indul.

Jótékonysági verseny

A Dakar-rali mellett párhuzamosan egy másik viadal is zajlik majd Afrikában. Igaz, a január 13-án rajtoló 2. Budapest-Bamako rali nem csak egyszerűen verseny, hanem egy közös jótékonysági túra is egyben, a nevezési díj egy részéből ugyanis játékokat vesznek a szervezők a bamakói árvaházban élő gyerekeknek. Az amatőr csapatok alacsony költségvetés mellett mennek végig a 7500 kilométeres távon, Budapesttől egészen Mali fővárosáig, Bamakóig. A szervezők állítják: a Budapest-Bamako rali a Dakar teljes élményét nyújtja jóval kisebb anyagi, valamint fizikai megpróbáltatások nélkül.

A sorrendben a 29. Dakar-ralin 515 jármű – 185 autó, 245 motor és 85 kamion – próbál meg eljutni fél Afrikát átszelve a dakari célig. A bátor vállalkozókra – köztük a tíz magyar egységre – 16 nap alatt nem kevesebb 7915 kilométer leküzdése vár.

Magyarok a sivatagban

A négykeréken indulók közül Szalay Balázs már afrikai veteránnak számít, tekintve hogy az idén kilencedik alkalommal áll rajthoz a sivatagi-show-n, négyszer célba is ért már, tavaly a magyar autósok között egyedüliként jutott el a szenegáli fővárosba, és a rendkívül előkelő 29. helyen zárt a versenyt.


A Szalay-Bunkoczki László kettős mellett további három autós páros vág neki a majdnem nyolcezer kilométeres távnak: Kristóf Márton, Simon Péter (Bowler), Palik László, Darázsi Gábor (Nissan), valamint Kis Sándor és Czeglédi Péter (Nissan). Dési János (KTM), Hermann Henrik (KTM) és Kátai Péter (KTM) motoron igyekszik elgurulni a Rózsaszín-tó partjáig. Hermann kétszer, Kátai egyszer indult eddig, de egyikük sem ért el a célig, Dési pedig újoncként vág neki a viadalnak. Darázsi Zsolt, Tagai Róbert, Szalai Norbert (MAN), Szaller Zoltán, Pócsik László, Hajnal Károly (MAN), illetve Szobi Balázs, Éder Attila, Jobbágy Ákos (MAN) kamionnal “támad” a sivatag ellen. Darázsi rutinos “dakarosnak” számít, hiszen a korábbi években már háromszor teljesítette a távot.

Alphand címvédésre tőr

Ami a nemzetközi mezőnyt illeti: az autósok közül mindenki a tavalyi győztes Luc Alphandot akarja legyőzni. A lesiklásban világbajnok korábbi alpesi síelő legnagyobb ellenfelei saját csapattársai lehetnek, a hozzá hasonlóan szintén gyári Mitsubishivel induló Maszuoka Hirosi, Nani Roma és Stéphane Peterhansel. Ugyanakkor Giniel de Villiersszel (Volkswagen), Nasser Salei Al Attijah-val (X-Raid BMW), Ari Vatanennel (Volkswagen), Jutta Kleinschmidttel (BMW), valamint Jean-Louis Schlesserrel (Schlesser) is számolni kell, és ott lesz a mezőnyben a ralivilágbajnok Carlos Sainz is, aki akár meglepetést is szerezhet – legalábbis erre készül.


“Pokoli sokat dolgoztunk az autóval, remélem, most lényegesen jobban mennek majd a dolgok, mint tavaly, amikor kevés tapasztalattal vágtam neki a viadalnak. Azóta megtanultam, itt a gyorsaság és a szerencse a legfontosabb” – nyilatkozta Sainz.


A motorosok mezőnyében a címvédő Marc Coma mellett Chris Blais (KTM), David Casteu (KTM), Jean de Azevedo Petrobras (Lubrax) és Cyril Despres (KTM) számít az idei verseny esélyesének. A kamionosoknál borítékolható az orosz győzelem, mint az elmúlt öt évben mindig, a fő esélyes, a Vlagyimir Csaguin (Kamaz) ötszörös bajnokként áll rajthoz szombaton.

Két szakaszt előre töröltek

A 2007-es sivatagi száguldás leghosszabb szakasza Tan Tan és Zuerat közötti 817 kilométeres etap lesz, a legrövidebb pedig az utolsó napon vár a mezőnyre, mindössze 93 kilométeren kell nyomni, illetve húzni a gázt Dakarban. A legmegterhelőbb gyorsasági 626, a leglazább pedig 16 kilométeres. A Dakar-rali históriájában immár – sajnos negatív – hagyománnyá vált, hogy a sivatagi törzsek viszálykodása miatt hallatlanul veszélyessé vált egy-egy szakasz. Ezúttal sem történt másképp, ezért biztonsági okokból két hete törölték a tizenegyedik és a tizenkettedik napi útvonalat, így a mezőny nem megy a mauritániai Némából a mali Timbuktuba, valamint onnan vissza.


A külügyminisztérium titkosszolgálati jelentésre alapozva adott tájékoztatást a szervezőknek arról, hogy a tervezett útvonal környékén fegyveres csoport tevékenykedik. Egy mintegy 500 fős algériai iszlámista csoportosulás 400 tagja Algériában tartózkodik, százan azonban Mauritánia, Mali és Niger térségében követik el akcióikat. Gond persze a bajkeverők nélkül is adódhat: elég egy rossz mozdulat és azonnal tragédiába torkollik a nagy sivatagi kaland.

A 2007-es Dakar-rali programja
Január 6.: Lisszabon-Portimao (Portugália)
össztáv: 464 km, ebből gyorsasági: 117 km
Január 7.: Portimao-Málaga (Spanyolország) – 545 km, 67 km
Január 8.: Nador-Er Rasidia (Marokkó) – 648 km, 252 km
Január 9.: Er Rasidia-Uarzazate (Marokkó) – 679 km, 405 km
Január 10.: Uarzazate-Tan Tan (Marokkó) – 768 km, 325 km
Január 11.: Tan Tan-Zuerat (Mauritánia) – 817 km, 394 km
Január 12.: Zuerat-Atar (Mauritánia) – 580 km, 542 km
Január 13.: szabadnap
Január 14.: Atar-Tísit (Mauritánia) – 626 km, 589 km
Január 15.: Tísit-Néma (Mauritánia) – 497 km, 494 km
Január 16.: Néma-Néma – 400 km, 366 km
Január 17.: Néma-Ayun (Mauritánia) – 280 km, nincs gyorsasági
Január 18.: Ayun-Kayes (Mauritánia) – 484 km, 257 km
Január 19.: Kayes-Tambacunda (Szenegál) – 458 km, 260 km
Január 20.: Tambacunda-Dakar (Szenegál) – 576 km, 225 km
Január 21.: Dakar-Dakar – 93 km, 16 km

Ajánlott videó

Olvasói sztorik