Élet-Stílus

Az online vásárlás csapdái

admin
admin

2006. 12. 08. 14:16

A karácsony előtti ajándéklázban egyre többen választják a kényelmesebb csomagküldő vagy internetes megoldásokat. Csúsztatások és csalások szerencsére ritkán fordulnak elő ezen a területen, de jobb tisztában lenni a játékszabályokkal, elkerülve a meglepetéseket, amik jó időre elvehetik a naiv ügyfél kedvét az egyébként kényelmes vásárlási módtól.

Csábító árak

A tudatos fogyasztó számára a vásárlás a tájékozódással kezdődik. Az online felület legnagyobb előnye, hogy akár egyszerre 10 helyen is „érdeklődhetünk” és független helyeken ellenőrizhetjük az áru tulajdonságait. Sőt több ár-összehasonlító oldal (árgép.hu, kiskerárak.hu, árukereső.hu, Depo.hu, www.globalplaza.hu) működik hazánkban is, amelyek a konzumcikkek esetében pontos képet adnak arról, hogy hol mennyibe kerül az adott termék.

Az ártényezőn kívül érdemes megvizsgálni a weboldal által kínált szállítási-, fizetési- és garanciális feltételeket, mert adott esetben elveszítheti a vevő a réven, amit nyert a vámon. Kölönösen fontos ez akkor, ha kisebb hazai online boltból, vagy kevéssé ismert külföldi oldalról rendelünk.

Online vásárlási oldalak


A Startlapon található online vásárlással foglalkozó linkgyűjtemény hasznos segítség lehet a kíváncsi vásárlók számára. Amit pedig itt nem találunk meg az a rendelés.lap.hu alapos válogatásából kikereshető.

Megbízhatóság

A karácsonyi szezonban a legtöbben könyvet, cd/dvd-t vagy szoftvert vásárolnak az interneten keresztül. Magyarországon ugyan még nem jellemző, de lassan gyakorlattá válik, hogy a könyvek néhány digitalizált oldala elolvasható, a zenékbe rövid részletek erejéig bele lehet hallgatni, a filmekhez pedig szinte bárhonnan tölthetünk le előzetest, így nem kell félni a zsákbamacskától.


A műszaki cikkeknél már bonyolultabb a helyzet, hiszen a legtöbb online bolt épp csak az alapvető információkat közli a termékről, ami később meglepetést okozhat. Ajánlott előnyben részesíteni az olyan oldalakat, ahol széles körű információk állnak rendelkezésre a termékekről, vevői értékelések is olvashatóak, de mindenkinek saját felelőssége, hogy az internet adta lehetőségek közül mennyit használ ki információgyűjtésre tesztoldalak vagy fórumok segítségével. A tudatos vásárlók még a karácsonyi dömping előtt útra kelnek és a valódi áruházak polcain megvizsgálják a terméket, kipróbálják, majd egy online boltban kedvezőbb, általában 2-15 százalékkal alacsonyabb áron megvásárolják azt.



A forgelom alakulása 2006-ig.

8 napon belül visszaküldhető

A törvényi szabályozás úgy rendelkezik, hogy a katalógusos rendelés és az internetes is úgynevezett távoli felek között kötött szerződésnek minősül, mely a vásárló számára lehetőséget biztosít az átvételtől számított 8 napon belül a vételtől való elállásra. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amennyiben a termék nem olyan színű, nem olyan minőségű, mint amit a vevő elképzelt, akkor visszaküldheti azt, természetesen saját költségén, a pénzt pedig az eladó köteles visszatéríteni.

Az elektronikus kereskedelemről szóló új szabályozások ugyan enyhültek, és nem köteles a kereskedő üzlethelyiséget fenntartani, de fizikailag is elérhető ügyfélszolgálattal kell rendelkeznie. Amennyiben a weboldalon nem szerepel a cég neve, telefonszáma és címe, akkor bármennyire is csábító az ár, biztosabb, ha a vevő továbbáll. A vonzó ár itt nem lehet döntő szempont, hiszen ha elromlik a termék, a reklamációval-garanciával gondjaink adódhatnak.

Virtuális és biztonságos kassza

Hazánkban még nem számít általánosnak az internetes fizetésre is alkalmas hitelkártya a családokban, így a legtöbb esetben utánvéttel vagy előre történő banki átutalással zajlik a számla rendezése. Az előbbi az eladónak rizikós, ha a vevő meggondolja magát és nem veszi át az árut, míg az utóbbinál a vevő részéről szükséges több bizalom.


A netes vásárlásokban rejlő legkomolyabb rizikófaktorok egyikét lehet kiszűrni az úgynevezett egyszer használatos bankkártyaszámmal. Ilyet a hazai bankok közül egyelőre csak az Inter-Európa Bank (IEB) kínál.

Hasonlóan biztonságos az OTP – havi 1200 forintért vezethető – elektronikus számlacsomagjához tartozó webkártya is, aminek a száma ugyan nem változik minden használatkor, viszont csak a vásárlást közvetlenül megelőzendő érdemes rá (csak az éppen szükséges) pénzt átutalni. Így el lehet kerülni, hogy illetéktelen felhasználók pénzt emeljenek le az ügyfél számlájáról


Kevés a panasz

Fisher Gábor az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület infokommunikációs szakértője szerint az online vásárlás kiskereskedelmi területén ugyan 1998 óta látszólag ugrásszerű a növekedés, de a részesedése a teljes kereskedelmi forgalomból mégis igen alacsony. Ez magyarázza azt is, hogy az egyesületnél ritkán találkoznak online boltokkal szembeni panaszokkal.

Nyugat-Európában és Amerikában igen erős a fogyasztóvédelem ezen a területen is. Például feketelistákat hoztak létre azért, hogy a felhasználók kiszűrhessék az inkorrekt működésű szolgáltatásokat. A vásárlók így a megrendelés előtt ellenőrizhetik, hogy másoknak nem voltak-e kellemetlen tapasztalataik a szolgáltatóval kapcsolatban.

A fogyasztóvédelem és az IVSZ már üzemeltet egy olyan szolgáltatást – EQ-csoport néven -, amely keretében védjeggyel látják el azokat a vállalkozásokat, amelyek vállalják, hogy megvalósítják a két szervezet közös ajánlásait az online értékesítésükben. A védjegyrendszer az uniós gyakorlatban is bevált, ott „e-trust” márkajeggyel látják el az elvárásoknak megfelelő szolgáltatásokat.


Ha a forgalmazóval kialakult vitánkban nem jutunk előre, érdemes az egyesülethez fordulni. Az internetes vásárlás határon túlnyúló problémáit pedig az Európai Unió által létrehozott ECC – Európai Fogyasztóvédelmi Központ – hazai irodájánál jelenthetjük be.

Végezetül egy praktikus tanácsot érdemes megfogadni: ahogyan az utolsó napokra a fizikailag is létező üzletek polcai kimerülnek, úgy a webes vásárlásnak is vannak korlátai. Az online áruházak raktárai sem végtelenek, így a túl sokáig halogatott vásárlás vagy a klasszikus postai küldés nem ajánlott ünnepek előtt, mert előfordulhat, hogy szenteste ajándék nélkül marad az ünneplő család.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nyíregyháza, 2016. december 27.
Vásárlók egy telekommunikációs üzletben a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés.
MTI Fotó: Balázs Attila

Jobban élünk, mint tíz éve

Nyíregyháza, 2016. december 27.
Vásárlók egy telekommunikációs üzletben a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés.
MTI Fotó: Balázs Attila
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.