Élet-Stílus

A híd neve: Hofi, Pató Pál vagy Chuck Norris

admin
admin

2006. 07. 28. 15:50

„Hagyományainkhoz híven az adófizetők forintjaiból épülő új híd elnevezését is széles körű társadalmi egyeztetés előzi meg. Ennek egy nagyon fontos eleme az Ön javaslata!”- szól Kóka János és Demszky Gábor felhívása az M0 északi Duna-híd honlapján. A gazdasági miniszter és a főpolgármester ajánlatára péntekig majdnem 400 elnevezés és 25 000 szavazat érkezett. A legtöbben a Hofi Géza híd, vagy a Pató Pál híd nevet tartanák jónak. Az előbbi indoklásaiban szerepel az is, hogy Hofi „korunk legnagyobb és legmeghatározóbb magyar művesze”, de az is, hogy „ez a híd egy vicc”. A Pató Pál név „magáért beszél, már évtizedekkel ezelőtt el kellett volna készülnie a hídnak.”

A szavazás első tíz helyén szerepel még az Eötvös híd, a Vásárhelyi Boldizsár híd, a Horthy Miklós híd, a Chuck Norris híd, a Formalde-híd, a Szent István híd, a Mátyás Király híd és a Kertész Bandy híd is. A beérkezett javaslatok között egyébként több államférfi, művész, tudós mellett szerepel például Micimackó, Fekete Pákó, Győzike és a „Le a rendszerrel!” elnevezés is.

A névadás folyamata

A honlap szerint a szavazás két szakaszból áll. Az első, augusztus 21-ig terjedő időszakban várják az érdeklődők névadó ötleteit, amelyekre egyben szavazni is lehet. A második periódusban (augusztus 21 – szeptember 8.) a már beérkezett szavazatok alapján az első 10 helyre rangsorolt ötletre lehet a továbbiakban voksolni.

A híd nevét végül a tárcaközi Földrajzinév-bizottság véglegesíti, nyelvhelyességi és földrajzi szempontok alapján. A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumban működő bizottságot – különböző előzmények után – 1989-ben hozták létre a földrajzi nevek kialakításában leginkább érdekelt szakterületek (térképészet, nyelvtudomány, oktatás, közlekedés, vízügy, természetvédelem, közigazgatás, nemzetiségek, külügy) képviselőinek bevonásával. E testület elé kerül majd a szavazás második periódusából az első három befutó is, a szakemberek további javaslataival együtt.

Az M0 körgyűrűhöz tartozó északi M0 Duna-híd


Már épül.

Az Árpád hídnál kétszer nagyobb Duna-híd Újpestet köti majd össze Budakalásszal. A Duna felett 590 m hosszú ferdekábeles acélhíd, a Szentendrei Duna-ág felett 332 m hosszú acélhíd épül, az ezekhez csatlakozó vasbeton hidak hosszúsága 922 m. A teljes híd 5 hidat foglal magában, a kivitelezőnek ehhez összesen 9 hídszerkezetet kell megépítenie. A hídon kerékpáros és gyalogos járda épül, a leállósáv szélesebb lesz a későbbi forgalomnövekedés függvényében, a bővíthetőség érdekében.

Az új technológiával épülő ferdekábeles híd építési terveinek elkészítése szinte a teljes magyar hídtervező szakma összefogásának, együttműködésének eredménye. Magyarországon folyami híd esetében ilyen megoldásra még nem volt példa.

A hídszerkezet biztosítja az árvízvédelmi töltések érintetlenségét, ebből adódóan az új híd áthidalja a Duna főágát (váci Duna), a Szentendrei-sziget déli részét, a szentendrei Duna-ágat és az árterületeket. A híd északi oldalán mozgássérültek közlekedésére is alkalmas kerékpárút, a déli oldalon gyalogjárda épül.

Az M0 északi híd elkészültével jelentősen javul majd Budapest északkeleti részének közlekedési minősége, hiszen ugyanakkorra lesz kész a szintén márciustól épülő M0 Keleti szektora is az M3 autópályáig. A hídig az átvezetést a már meglévő 2/A és 2/B jelű utak biztosítják majd.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.