Eredeti cím: Akira
, japán, 1988; 124 perc; Rendező: Katsuhiro Otomo; Forgatókönyvíró: Katsuhiro Otomo, Izo Hashimoto; Operatőr: Katsuji Mishawa; Zene: Shoji Yamashiro
Mozistart: március 12.; Forgalmazó: Odeon; Honlap: www.b-ch.com/contents/akira
A komor és drasztikus felütés – 1988-ban atomcsapás pusztítja el Tokiót – cinikus és kaotikus hangnemben és lendületes ütemben folytatódik: 2019-ben motoros bandák randalíroznak Neo-Tokió utcáin, a kormány halomra lövi a korrupt rendszer ellen lázadókat, miközben gyermekeken végeznek olyan ellenőrizetlen pszichológiai kísérleteket, amelyek révén a kisemberek elképesztő erőre és képességekre tesznek szert. És mivel minden mindennel összefügg, fantasztikus látomások és a Robotzsaru, a Szárnyas fejvadász és a Videodrome című kiberfilmek miliőjét idéző képek során a végére kiderülnek a titkok (s még Stanley Kubrick Ürodüsszeiája is némiképp felidéződik). Ám – szerencsénkre – mindezt a rendező nem olyan profánul és szájbarágósan teszi, ahogy ma szokás, a filmvégi kétség itt arra sarkall, hogy bátran lehet továbbgondolkodni.
Otomo mozija minden idők legköltségesebb japán rajzfilmje (1,1 milliárd jenből forgatták). De nyilván önmagában ez nem érdem, hanem állapot (és nagy szerencse). A rendező-forgatókönyvíró 1988-ban ráérzett a XXI. századi ember félelmeire, a világ lehetséges apokalipszisére, a jövő szomorú, sötét és lehetséges változatára. Reméljük, ez a jövő nem kezdődött el.