Élet-Stílus

Cenzúráz a kínai Google

A Google internetes világcég egy olyan keresőprogramot indított Kínában, amely önmagát cenzúrázva kiszűri az emberi jogokra, Tibetre, valamint egyéb, a pekingi hatóságok számára kényes témákra vonatkozó adatokat.

Régóta folyik a vita az internetcenzúráról Kínában. A legújabb Google-kereső is csak úgy indulhatott el, hogy a kényes témák között nem enged kutakodni a jogvédők és a helyi internetezők legnagyobb bánatára.

A Google hivatalosan is elismerte, hogy korlátozza a keresés hatékonyságát, pontosabban szólva cenzúrázza a tartalmi vonatkozásokat, de ezzel indoklása szerint a kínaiak nagyobb mértékben férhetnek hozzá a világhálón lévő többi információhoz.

Így, aki ezentúl a betiltott Falunkung kínai ellenzéki vallási mozgalomra akar rákérdezni a keresőprogramon, azt tapasztalja, hogy számos honlapot töröltek. A rendszer ugyanakkor a felhasználót olyan cikkekhez irányítja át, amelyeket a kínai kormány helyezett el a világhálón, és amelyek bírálják a mozgalom tevékenységét.

Hasonló eredménnyel jár a keresés, ha valaki a dalai lámára, Tibet emigrációban élő vallási vezetőjére, Tajvan függetlenségére vagy a demokrácia és az emberi jogok témakörére kérdez rá. A Google a megoldással azt szeretné, hogy keresőprogramját többen keressék fel Kínában, egyben szélesítse az információnak azt a körét, amit a felhasználók elérhetnek.

A Google-t máris bírálta a Riporterek Határok Nélkül (RSF) nevű, párizsi székhelyű nemzetközi újságíró jogvédő szervezet, amely korábban elmarasztalta a Yahoo internetes keresőrendszert és tartalomszolgáltatót, valamint a Microsoft internetes szolgáltatóját, az MSN-t is, mert alávetették magukat a kínai hatóságok korlátozásának.

Julien Pain, az RSF internetes részlegének vezetője hangsúlyozta: amikor a keresőprogram szolgáltatója ilyen formán együttműködik a kormányzattal, azzal megkönnyíti a kínai hatóságok dolgát, hogy ellenőrizzék azt, ami az internetre felkerül.

Andrew McLaughlin, a Google egyik magas rangú vezetője közölte: a kínai és általában egy új piac meghódításánál meg kell találni az egyensúlyt a felhasználók érdekeinek kielégítése, az információszolgáltatás bővítése és aközött, hogy miképpen alkalmazkodjanak a helyi viszonyokhoz.

Az 1,3 milliárd lakosú Kína 100 milliós internetes felhasználói rétege még meglehetősen alacsony telítettséget, de egyúttal abszolút értelemben óriási piacot képvisel. A becslések szerint 2010-re az ázsiai ország maga mögé utasítja az Egyesült Államokat az internetes kapcsolattal rendelkező polgárok számát tekintve.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik