Élet-Stílus

5 századmásodperc alatt ítélünk meg egy weboldalt

A másodperc huszad része. Mindössze ennyi ideje van egy weboldalnak arra, hogy lenyűgözze a látogatót, és az első vélemény tartósnak is bizonyul - derül ki egy kanadai egyetem felméréséből.

Dr. Gitte Lindgaard és az ottawai Carleton Egyetemen dolgozó munkatársai weboldalakat villantottak föl kisérleti alanyaiknak mindössze 5 századmásodperc erejéig és arra kérték a résztvevőket, értékeljék azok vizuális megjelenését. A kutatás vezetői később megismételték a kísérletet, ám ezúttal hosszabb ideig mutatták őket: az eredmény ugyanaz volt. “A vizuális hatást mindössze 5 századmásodperc alatt értékeljük ki, tehát a webtervezőknek mindössze ennyi idejük van arra, hogy lenyűgözzenek minket” – áll a Behaviour & Information Technology című szaklapban megjelent tanulmányban.

Ha a felhasználó tetszetősnek talál egy weboldalt, ez a benyomása a honlap más részeire, így a tartalmára is kivetülhet. “Amíg az első benyomás számít, addig az sem segít, ha kedvezőbb ajánlatokat nyújtasz, mint a versenytársaid” – összegezte Lindgaard. Ráadásul a kutatók úgy vélik, hogy ezek az első benyomások olyan kezdeti véleményt alakítanak ki, amely alapvetően befolyásolja majd hosszú távú meggyőződésünket.

Lindgaardék a kísérlet előtt úgy gondolták, lehetetlen bármit is vizuálisan megítélni ennyi idő alatt – írja a Nature szakfolyóirat – hiszen átlagosan 5 századmásodpercbe telik elolvasni egy szót.

Pedro Sostre internetes marketinges és tervező szakember az E-Commerce Times oldalán megjelent cikkében meglepődve konstatálta, hogy az emberek ilyen rövid idő alatt képesek döntéseket hozni, ugyanakkor hihetőnek tartja Lingaard kísérletének eredményét. “A fogyasztók napról napra egyre inkább a külcsín alapján ítélnek mindent – még ha nem is tudnak róla” – mondta Sostre a Sostre & Associates webtanácsadó, tervező és fejlesztő cég kreatív igazgatója. “Már azzal is kritikusokká válnak, hogy egyre több weboldalt tekintenek meg.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik