Élet-Stílus

Boticelli stratégiai terveket rejtett a képeibe?

Enrico Guidoni, a római Sapienza egyetem művészettörténész tanára értelmezése Botticelli Tavasz című művét politikai szempontból közelíti meg. Szerinte a kép Lorenzo Medici Itáliára vonatkozó stratégiáját ábrázolja.

Botticelli Tavasza gyönyörű, titokzatos kép, és a kritikusok az utóbbi 200 évben ízlésük szerint értelmezni próbálják a virágos réten, a gyümölcsökkel teli fák előtt álló alakokat. A legismertebb az a magyarázat, amely a kép jobb sarkától elindulva februártól szeptemberig egy-egy hónappal azonosítja a figurákat.

A legújabb, eredetinek mondható magyarázat bizonyára megrázza a műértőket – írta a Corriere della Sera című olasz napilap. A XV. század 80-as éveiben Lorenzo hatalma kiterjesztéséhez szövetségesül VIII. Ince pápát választotta, és létrehozott egy Mantova-Firenze-Róma tengelyt, amelyhez hozzá akarta kapcsolni a fontosabb tengeri városokat és Észak központját, Milánót.

A festmény tehát azokat a városokat ábrázolja, amelyeket ez a titkos, már megkötött vagy hamarosan megkötendő szerződés fűz össze. És éppen a szerződés titkossága tette szükségessé a szimbolikus megjelenítést – mondta Guidoni, aki a nominalisztikus elmélet alkalmazásával jött rá minderre. Szerinte az eddig Zefírnek, azaz februárnak tartott figura tulajdonképpen Bolzano, ahol télen a bóra fúj, a március, vagyis a tavasz, amely latinul Ver, Velence, a Flora Firenze, a szeptember – Merkúr hónapja – Milánó. A három grácia Pisa, Nápoly és Genova. Ámor pedig, akire a képmagyarázók eddig nem fordítottak különösebb figyelmet – visszafelé olvasva – Róma.

Ha így van is, Lorenzo víziója nem valósult meg. A halál és VIII. Károly francia király csapatai megakadályozták az álom beteljesülését.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik