Alfa Romeo 159
Kedvező a 159-es visszhangja a nemzetközi sajtóban, rendre nyeri az összehasonlító teszteket a német konkurenciával szemben az autó. Gajdán Miklós legalább 70 százalékos esélyt jósol az olasz autónak. Nagy a motorválaszték, erős, közvetlen befecskendezésű benzinmotorokból és jó dízelekből áll a paletta.
A 159-es előrelépés az előző típushoz képest, üde színfolt az idei felhozatalban. Kis csomagtartója miatt a funkcionalitás nem tökéletes, illetve egyelőre hiányzik a kombi vagy az összkerék-hajtás, ez is negatív tényező. Gazdaságossági szempont alapján csorbát szenvedhet még a 159-es, a Lexus GS és a Mercedes S-osztály például ezért nem juthatott a hét közé.
BMW 3-as
BMW még sosem nyert, mégis kevés a sansz, hogy ő fusson be elsőnek. Pedig maga az autó jó, nyerési esélyét 60 százalékra tesszük. A hármas BMW igazi univerzális autó, ügyesen ötvözi a sportos és kényelmes stílust, ráadásul jól is használható. Gajdán maga nagyra értékelte, hogy a hármas remek megjelenésű, mégsem hivalkodó. Teljesítményben és darabszámban is bőséges a motorválaszték, kimondottan erősek a dízelek.
A gazdaságossági szempont ezt az autót is sújtja. Nem reménytelen, de nem is valószínű, hogy akár az első háromban benne legyen. Pedig a hármas BMW még az elfogadható méretosztályba tartozik, ár/érték arányban kiváló.
Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo
Nekik nem adunk nagy esélyt, ez legfeljebb 20 százalékot jelent. Egyszerűen azért, mert nincs bennük átütő erő. Hiába jópofák, de a gazdaságossági szempontok ellenük szólnak. Az átlagos kisautókhoz képest drágák, holott kisebbek azoknál. Csomagtartójuk jelképes, használhatóságuk ezért korlátozott. Amit értékelni lehet, hogy a PSA és a Toyota konszernt sikerült egy fedél alá összehozni. Ezt azonban nem az év autójának kell értékelnie.
Mazda5
Gajdán nem ad sok esélyt a Mazda5-ösnek, ami 40 százalékra saccolható. Az alsó középkategóriás egyterűk között remek tulajdonságokkal bír a Mazda5-ös, mivel ő az egyetlen autó, mely oldalt tolóajtókat használ. Hagyományos Mazda erényei is vannak az 5-ösnek, vagyis jól néz ki, és jól vezethető. Főleg nyugat-európai szinten egész épeszű áron kapható.
Ami ellen szól, hogy építési elvéből adódóan nincs más karosszériaváltozat, ezért szűk réteget érint az autó. Ma már nem akkora a varázs a buszlimuzin szegmensben, mint az első Megane Scenic esetén volt, ezért az autó nyerési esélyei nem túl magasak.
Renault Clio
Őt tesszük a latolgatás első helyére. Azt csiripelik a madarak, hogy komoly esélyei vannak a Cliónak. Ez pontosan 80 százalékot jelent. Elég nagy a belső helye, jó a motorkínálat, és a csomagtartó mérete is tökéletesen megfelelő arra, hogy családi autó legyen a Clióból. Széles a motorkínálat, jó a felszereltség, sportváltozat is készül a jövőben. Kényelmi extrával is bőven ellátták a Cliót, ráadásul abszolút értékben az ára is kedvező, noha drágább, mint elődje volt. A Clio esélyeit javítja az is, hogy a hetes listára ő jutott be a legtöbb szavazattal.
Toyota Yaris
Még nem volt hivatalos bemutatója, de az év autója zsűritagok már vezették Nem nagyon beszéltek róla, nem nagy a visszhangja, ezért is kevés a nyerési esélye: 20-30 százalék. Pedig nagyon ügyes kisautó, a hátsó ülés technikája szenzációs. Noha a Yaris jóval rövidebb, mint például a Clio, a belső tér igen tágas.
Ugyanakkor elszomorító a minőségérzet, erre sajnos nem figyeltek eléggé a Toyotánál. Az egyhangú beltér rontja az összhatást, pedig az autó masszív, jó az összeszerelés és a futóműre sem lehet panasz. Csak az érzéki hatásokkal van baj, túl kevés az érzelmi töltet.
Volkswagen Passat
Nagyon esélyes. 70 százalék lehet, az Alfával közel egy szinten. Miért? Mert szép és tágas az új Passat, mégsem a földtől elrugaszkodott áron adják. A Clióval szemben abszolút értékben magasabb ára miatt hátrányban van a gazdaságossági szempontok alapján. Széles a motorkínálat, a PD TDI dízelmotorok kulturálatlanságuk ellenére roppant erősek, nyomatékosak.
Jó a minőségi benyomása az autónak, futóműve kedvelhető. Van összkerék-hajtás és kombi karosszéria – ez is a Passat mellett szól. A BMW 3-asnál azért nagyobb az esélye, mert az ára kedvezőbb. Összességében mégis a BMW-t jobb autónak tartja Gajdán Miklós.