Élet-Stílus

Audi A8 – mennyei luxus

450 lóerő, könnyed vezethetőség és tengernyi lábhely. Röviden ennyi az A8 W12 – 40 millióért.

Nagy szó egy magyar ember életében, ha egy családi ház értékű és egy Suzuki Swiftnél hatszor erősebb autót vezethet, pedig ettől van még feljebb is. Mégsem tudjuk magunkat visszafogni, és elámulunk a hatalmas teljesítményen, a mértéktelen luxuson, amit a hosszított A8 W12 nyújt.

Az L betű a lang, azaz a hosszított tengelytávú változatot jelöli az A8 esetében is, akárcsak a BMW-nél. Ez a gyakorlatban 130 milliméteres tengelytáv-növekedést jelent, aminek előnyét kizárólag a hátul utazók élvezhetik, ugyanis ez a mennyiség teljes mértékben a lábteret növeli. A végeredmény egy rendkívül tágas és minden igényt kielégítően kényelmes fotel, amely ugyanolyan funkciókkal bír, akár a vezetőülés. Emelhető, csúsztatható, fűthető, hűthető, dönthető a háttámla, sőt masszírozás is rendelkezésünkre áll.

Luxusautót lát eleget az ember, talán még ülhet is benne, de egy 12 hengeres limuzint vezetni kell, nem lehet elég hátul pezsgőt kortyolni. A recept hatalmas teljesítmény, tisztességes nyomaték, quattro hajtás és kormányról is kapcsolható hatsebességes tiptronic automata váltó. A nyomaték csak azért tisztességes és nem bődületes, mivel egy 8 hengeres dízel ezt túlteljesíti, nem beszélve az S 600 830 newtonméteréről. Azért ne kezdjünk aggódni, az A8 úgy megy, hogy nagyon oda kell figyelni rá. 5,2 másodpercet alatt érjük el a 100-at, alig 17 alatt a 200-at, de a mutatók ugyanazzal a lendülettel haladnak a 280 és a piros mező felé, ami kicsivel 6000 felett kezdődik a fordulatszámmérőn.


Audi A8 – mennyei luxus 1

Fotó: Vezess.hu

A tiptronic váltómű finoman és mindenféle nehézség nélkül birkózik meg a rá nehezedő erőkkel, egyedül a gyorsaságon lehetné még valamicskét finomítani. Kis fülekkel kormányról is kapcsolhatók a fokozatok, de az A8 nem az a versenyző típus, amiben ezt a lehetőséget gyakran kihasználnánk. Nem érezni rajta az 5,2 méteres hosszt sem, könnyen átérezhetőek a méretek, nem rettegtünk benne vezetni.

A 12 hengeres motor normális körülmények között szolidan megbújik a motortérben, nagy fordulaton viszont vadállattá változik. Ilyenkor nem csak a motor zúg fel iszonyatos erővel, de a kipufogó is jelentős élményadaggal gazdagítja az utasokat és a külső szemlélőket is.

Csuklómozdulatra vagy akár ujjlenyomatunk hatására hördül fel egyszerre a 12 tenor. Száraz útviszonyok mellett az ESP kikapcsolása szinte hatástalan, a quattro hajtás már szinte túl biztos úttartást tesz lehetővé. Gyors kanyarokban erős alulkormányzottság jellemző. Az egyenesekben viszont szinte elszabadulunk és jókora erőfeszítést kíván, hogy ne veszítsük el önkontrollunkat. Mindegy, mennyivel megyünk, mindig elemi erővel gyorsulhatunk tovább, csak győzzünk megállni.


Audi A8 – mennyei luxus 2

Fotó: Vezess.hu

A légrugós futóművet dinamikus, komfortos vagy automatikus állásban használhatjuk, de sajnos a magyar útviszonyok mindegyikkel kibabrálnak. Hiába használjuk a puhább beállítást, a felgyűrődött aszfalton sajnos pattogni képes az A8 is. Az autópálya az A8 igazi felségterülete.

Egy 40 milliós autónál már kevésbé számít a fogyasztás, vagy a szervizköltség, így ezekre nem is érdemes sok szót pazarolni. Városra 20,5 liter ad meg a gyár, nekem ez a gyakorlatban inkább 25 liter volt 100 kilométerenként, de gyanítom, van ettől még feljebb is. A 90 literes tank a gyakorlatban 300 kilométerenként is kiürülhet.

Élményre valóban páratlan érzés a 12 hengeres A8, arról pedig, hogy megéri-e ezt a pénzt, nem érdemes beszélni. Ennyit egyetlen autó sem ér, a kérdés csak az, hogy megengedhetjük-e magunknak vagy sem.

A kocsiról bővebben itt olvashat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik