Élet-Stílus

Indul az elektronikus ügyintézés november elsejétől

November 1-jén lép hatályba a közigazgatási eljárásról szóló törvény (KET), amely számos újdonságot tesz lehetővé az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatban.

A közigazgatási eljárásról szóló törvényt az Országgyűlés még tavaly decemberben fogadta el, hatályba azonban csak 2005. november 1-jén lép. A törvény célja a szolgáltató típusú közigazgatás megteremtése.

Hazánkban 2005. november 1-jétől hatályba lép a KET törvény, de mivel az Európai Unió csak keretszabályokat határozott meg az elektronikus közigazgatási szolgáltatásokkal kapcsolatban, az egyes tagállamok maguk alakíthatják ki az ehhez szükséges szabályokat – a keretszabályok betartása mellett. Így minden tagállamban különböző szinten áll az elektronikus ügyintézés.

A KET rendezi a közigazgatási e-ügyintézés és szolgáltatás alapjait is. Kimondja, hogy az ügyfél a központi rendszer igénybevételéhez ügyfélkapun keresztül elektronikus úton kapcsolatba léphet azokkal a szervekkel, amelyek elektronikus ügyintézést vagy interaktív szolgáltatást végeznek.

Novembertől az ügyfélnek nem kell a hivatalok között ingáznia különböző adatokért, ha azok valahol már szerepelnek az állami/önkormányzati adatbázisokban. A Ket. hatályba lépése után ugyanis az eljárásokban az ügyfelet nem kötelezhetik olyan adatok beszerzésére, amelyek a magyar hatóságok nyilvántartásában valahol már szerepelnek.

Új tananyag készült a közigazgatási szakvizsgákhoz

A Ket. bevezetése a közigazgatásban dolgozóktól is új munkamódszereket követel meg. A Magyar Közigazgatási Intézet áprilistól elindította a Ket.-tel kapcsolatos szakértői és jogalkalmazói szintű képzéseket. Ugyancsak a Magyar Közigazgatási Intézetben nemrég készült el az az elektronikus tananyag, amely valamennyi köztisztviselő számára rendelkezésre fog állni; továbbá jelenleg készülnek azok a tananyagok, amelyek segítségével novembertől már az új követelményekből tesznek köztisztviselői alapvizsgát és szakvizsgát az érintettek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik