Amikor egy-egy autógyár arról szól sajtóanyagában, hogy új piaci rést fedezett fel, akkor azt nyugodtan érthetjük úgy, hogy rést fedezett fel saját addigi kínálatában. Ez a helyzet a Mercedesszel és az R osztállyal is, hiszen a neves stuttgarti márkának volt is buszlimuzinja eddig, meg nem is, hiszen a sikeres A osztály, illetve a közelmúltban piacra dobott B osztály egyaránt felfogható egyterűnek, ugyanakkor kicsit a kompaktautókra is emlékeztetnek. A Vaneo és a Viano pedig valóban képes arra, hogy akár hét embert is szállítson a fedélzetén, ám teherautós eredetük miatt kissé kilógtak a nemesebb presztízsű Mercedesek sorából. A hiányt most az R osztály pótolja, méghozzá úgy, ahogyan egy Mercedestől elvárja az ember: az R hatalmas, tekintélyt parancsoló, fölényes teljesítményű és luxuskivitelű modell.
Mint az egyre több európai és japán modell esetében előfordul, az R is az Egyesült Államokban készül (a szintén ott gyártott ML terepjáró műszaki alapjait felhasználva), s ott már be is mutatták. Európába 2006 elején érkeznek az első példányok – kezdetben háromféle motorral. A legerősebb a V8-as R500 lesz, amelynek 306 lóereje elég a hét másodperces sprinthez százas tempóig. Ennél szerényebben gyorsul a V6-os R350 jelű gép, a legtakarékosabb – s minden bizonnyal a legkelendőbb – pedig a R320 CDI lesz. Érdekessége az R osztálynak, hogy manuális váltót a Mercedes egyáltalán nem kínál hozzá: mindhárom motor vonóereje hétfokozatú automatikus egységen át jut el a kerekekig.
A nyomatékos motorok mellett az R osztály a sebességhez a szabad hasmagasság automatikus szabályozásával alkalmazkodó légrugózással és állandó, 50:50 százalékos nyomaték-elosztású négykerékhajtással lesz kapható. A méretes (5,16 méter hosszú, 1,92 széles és 1,66 magas) karosszériának, az igényes technikának és a sok biztonsági berendezésnek köszönhetően a kocsi saját tömege persze jóval haladja a 2,2 tonnát is, így kedvező átlagfogyasztásról még a dízelmotor esetében sem álmodhatnak a tulajdonosok.
Abban viszont biztosak lehetnek, hogy az R-rel még a leghosszabb út után is kényelmesen érkeznek meg mindenhová. A hatalmas egyterű utasterében hat különálló ülés kapott helyet, s még leghátsó sorban is hatalmas a lábtér. Hátra beszállni annak ellenére könnyű, hogy az oldalsó, hátsó ajtók nem tolóajtók, hanem hagyományosan nyílnak, illetve az ülések padlóba hajtogatásához sem kel több egy-két mozdulatnál. Hat üléssel az R farában „csupán” 314 literes a raktér, a második és a harmadik sor üléseinek elfektetése nyomán azonban 2385 literre nő.
Úgy fest tehát, hogy a Mercedesnek valóban sikerült harmóniába hozni négy kategória erényeit: a karosszéria a kombikat, az ülések száma és elrendezése az egyterűeket, az összkerékhajtás az SUV-kat, a tekintély és a kényelem pedig a luxuslimuzinokat idézi.