Élet-Stílus

Sokba kerülhet az olcsó számítógép

Az iskolaszezon kezdetére a hipermarketek is érzékenyen reagáltak, s komplett konfigurációk reklámjaival bombázzák a nagyérdeműt. A vásárló pedig csak tanácstalanul áll, hogy honnan is szerezze be számítógépét. Ne feledjük: az olcsóság nagy úr, azonban veszélyes csábító is.

Számítógép vásárlásánál a fő probléma, hogy a vásárlás bizonyos fokú tudatosságot igényel. Tudnunk kell, hogy mekkora összegből, s milyen célra kívánunk gépet vásárolni. Ha csak internetezni szeretnénk, s mindösszesen szövegszerkesztőket és egyéb hasznos alkalmazásokat kívánunk futtatni, akkor már az olcsóbb gépek is megfelelőek, s a tranzakciót akár 130 ezer forintból is megúszhatjuk. Ha azonban játékokat is megfelelően szeretnénk futtatni, akkor már sokkal mélyebbre kell nyúlnunk a pénztárcánkba. Míg ha a jövőbe tekintünk, akkor a 64 bites processzorok és a drágább videokártyák is kihagyhatatlanok, hogy egy év múlva tökéletesen futassuk az új Windows operációs rendszert.

Hol, mit?

Ha már kialakult a kép, hogy pontosan milyen gépet is szeretnénk, akkor adódik a következő probléma, hogy hol vegyük meg. Boltban, bevásárlóközpontban, netán a Sulinet programban. Alkatrészenként vagy kompletten. Minden alternatívának megvan a csábító oldala, és a buktatója is.

Nagyon oda kell figyelni arra is, hogy a csábító reklámok célja általában az, hogy a vásárló érdeklődését felkeltsék, és nem az, hogy valamilyen titkos célból a legjobb termékre világítsanak rá. Az ilyen reklámok nézegetése után könnyen meglepődhetünk, amikor a termék egyáltalán nem annyiba kerül, mint azt korábban olvashattuk.

Az akciókat érdemes figyelni szintén, de könnyen megeshet, hogy már egy kifutó szériát szeretne a cég értékesíteni, így nagyon fontoljuk meg, hogy elegendő lesz-e az akciós gép teljesítménye, memóriája, gyorsasága a célfeladatra.

A fényképes hirdetés különösen nagy csapda, hiszen ott minden sokkal jobban néz ki, mint az valójában. A képeken nagyobb és fényesebb a monitor, esetleg megjegyzésként kisbetűben leírtakból derül ki, hogy külön is kell megvásárolnunk a géphez.

Hipermarket?

A hipermarketekben vásárolt gépek előnye, hogy olcsó, de ugyanakkor ez a legnagyobb hátrányuk is. Az olcsóságnak ugyanis ára van, hiszen a konfigurációkba gyakran a legsilányabb, névtelen termékek kerülnek bele. Továbbá ezekhez a gépekhez többnyire semmilyen támogatás nem jár, általában szoftver és monitor nélkül adják, s nehezen is bővíthetőek. Az eladószemélyzet pedig gyakran képzetlen, így a vásárláskor, amikor gyakorlatilag kifizetjük a hatalmas összeget, semmilyen segítséget sem várhatunk, s még a házba sem kukkanthatunk bele. Az újonnan eladott olcsó gépekre ugyanis jellemzőek az agyonintegrált alaplapok, amelyek jók, ha márkás, minőségi ellenőrzésen átesett termékek, ám annál rosszabbak, ha mindezek hiányoznak. A hibás termékek pedig rendkívül instabillá tehetik a hardver működését, gyakori lefagyásokat produkálva. Lássuk be: a hipermarket nem szaküzlet.

Rossz tapasztalatok

Gondolhatnánk, az üzletláncokban kapható komplett konfigurációkról a fenti mondatok túlságosan komor képet festenek, ezért e sorok írója felkerekedett, s utánajárt, hogy mennyire is nehézkes az effajta vásárlás. Az utam egy általános forgalmi cikkekkel foglalkozó és egy elektronikai hipermarkethez vezetett. Mindaz, amit tapasztaltam, minden előzetes várakozást felülmúlt.

A legfontosabb probléma az információhiány, az, hogy a vásárló rá van kényszerítve, hogy vakon, az üzletben megbízva vásároljon gépet. Én bizalmatlan voltam, s ezért nem is kaptam sok segítséget. Inkább gyanakvás fogadott: jegyzetelésemet egyik helyen a biztonsági őr kísérte figyelemmel, míg máshol az eladó kérdezgetett. Pedig nem tettem mást, mint felírtam a konfigurációkat, amelyet egy tudatosabb vásárló is könnyen megtehet, hogy később utánanézzen, jó vétel-e a kinézett termék. A személyzet zavarásán túl jegyzetelésemben gyakran megakadtam, hiszen elképesztő gépek fordultak elő. Az egyik számítógép például 400 megabájt memóriával rendelkezett, amely bár lehetséges, mégsem ajánlott. A processzorokhoz sokszor csak egy szám, míg a videokártyákhoz csak a memória mérete volt feltüntetve. Ember legyen a talpán, aki ezek alapján vásárol. Az eladók tájékoztatása alapján mindezeket egy hozzáértő kolléga írta le, így könnyen kijelenthetjük, hogy segítséget nem igazán kaphatunk.

A másik helyen hatalmas eltéréseket tapasztaltam árban hasonló konfigurációk között. Az eladó csak annyit mondott, hogy lehetséges ez, ám arra a kérdésre, hogy milyen alaplap van a gépekben, csak annyit mondott, hogy ugyanaz az egy. Ez elképzelhetetlen, főleg hogy több szállító kínálatával találkozhattam a polcokon. A fő probléma tehát, hogy a vásárló, a tapasztalatok szerint, a gép szívéről, az alaplapról nem tudhat meg semmit a vásárlás előtt. S utána sem, hiszen a gépbe nem szabad belenézni, mert azzal a garanciát kockáztatjuk. Így előfordulhat, hogy soha nem tudjuk meg, milyen gépet is vettünk.

Magad, uram?

Hozzáértőknek nem is kell tanácsolnunk, hogy a magunk választotta részegységek általában jobb hatásfokú gépet is eredményeznek. Biztosra tehát csak akkor mehetünk, ha mi magunk állítjuk össze a számítógépet. Ezt a megoldást azonban csak gyakorlott felhasználóknak ajánljuk, azoknak, akik tisztában vannak a hardveregységek működésével. Így a legolcsóbban a legjobb konfigurációt állíthatjuk össze, amelyet igazán magunkének érezhetünk.


Semmiképpen sem javasoljuk, hogy szakértelem nélkül kezdjen bele bárki is egy gép összeállításába, mert temérdek buktatót rejt az egyszerűnek látszó feladat.

A szaküzletben csak az eladóra hagyatkozhatunk?

A két véglet közötti megoldás lehet egy szaküzlet felkeresése. Ezen esetben sajnos megint csak az eladó jóindulatára, illetve szakértelmére vagyunk bízva, hiszen nem biztos, hogy a legjobb alkatrészek kerülnek majd új gépünkbe. Lehetséges, hogy a kereskedő a legdrágább vagy a kiárusításra ítélt alkatrészeket fogja ajánlani. A hipermarketekkel szemben azonban előny, hogy a konfigurációk személyre szabottabbak, s láthatjuk, hogy mi is kerül bele a házukba. A bevásárlóközpontokban időnként tapasztalható szakértelem hiánya pedig elképzelhetetlen.

A szaküzletek esetében a garancia feltételeit, határidőket illik jól megnézegetni. Azt is jó tisztázni, hogy rendelkezik-e a cég szervizháttérrel. A nagyobb szaküzletek szinte mindegyike
tart fenn kisebb nagyobb szervizt. A kisebb üzletek egy része hajlamos a barkácsolásra, bár általános következtetést nem vonhatunk le, mégis legyünk nagyobb figyelemmel, hogy mi kerül a gépünkbe, nehogy meglepetés érjen bennünket hazaérve.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik