Élet-Stílus

Trónfosztás lehet az autópiacon

Amennyiben beigazolódnak az előrejelzések, akkor jövőre a Toyota átveheti a világ vezető autógyára címet a General Motorstól (GM). Az amerikai cég semmit sem tud tenni az Ázsiából érkező konkurenciával szemben – írja a Handelsblatt.

Sajtójelentések szerint a japán autógyártó 2006-ban termelését 9,2 milliósra szeretne növelni. Így majdnem teljes biztonsággal kijelenthető, hogy a Toyota a legyártott járművek terén megelőzi az amerikai riválist. A Nihon Keizai Shimbun japán gazdasági lap úgy értesült, hogy a saját márkájú autókból 8,3 millió készülne a jövő évben, és emellett a csoporthoz tartozó Daihatsu Motor és Hino Motors adhatja a termelés másik részét. Az elemzők ezzel párhuzamosan valószínűtlennek tartják, hogy a GM felül tudná múlni jövőre az idei évre tervezett 9,12 milliós gyártást.

Hivatalosan még egyik vállalat sem jelentette be 2006-os terveit. A Merrill Lynch elemzője, Tatsuo Yoshida szerint a sajtóban a Toyotával kapcsolatban megjelent számok teljesíthetőek. Szakmai berkeken belül arra számítanak, hogy a japán cég decemberben adja ki a hivatalos terveit 2006-ra.

A GM történetének egyik legsúlyosabb válságába került. A csökkenő eladások, a rengeteg adósság, az éles piaci verseny és a növekvő nyugdíj- és egészségügyi kiadások egyre inkább térdre kényszerítik az 1908-ban alapított vállalatot. A GM-vezér a további bajok megakadályozása érdekében bejelentette, hogy akár 25 ezer embert is lapátra tehetnek, és számos üzemet be fognak zárni. Ezekkel az intézkedésekkel a jelentős túltermelési kapacitást akarják leépíteni.

Ezzel szemben a Toyota szekere remekül halad. A cég valóssággal szárnyal a GM otthoni piacán: Amerikában adja el a Toyota autóinak mintegy egyharmadát, bár változatlanul Japán az első számú piaca. Gyárbezárások helyett pedig újabb üzemek létesítése szerepel a tervek között. A Toyota a közeljövőben Kínában, Texas államban, Thaiföldön, Dél-Afrikában és Dél-Amerikában akar gyártóegységet építeni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik