Élet-Stílus

Százmilliomodik letöltését ünnepli a Firefox

A Firefox tartja a második helyét a böngészők piacán. Az ébredező versenytársak előtt, messze távolban a Microsoft.

Mintegy egy évvel a megjelenése után letöltötték a százmilliomodik Firefoxot, jelentették be a böngésző fejlesztői a napokban. A 2004. novemberi indulás óta már 45 millió felhasználót mondhat magáénak a nonprofit alapon működő Mozilla alapítvány. Legfrissebb adatok szerint a böngészőpiac 7,6 százalékát szerezte meg a Firefox, mégis a Microsoft Internet Explorer 86,9 százalékos részesedéssel magasan uralja ezt a piacot.


Mindazonáltal a Firefox az első, amelynek sikerült legalább egy szeletet megszereznie abból a tortából, amelyet a Microsoft a Netscape legyőzése óta egyedül birtokolt. A kilencvenes évek vége óta ez a Firefoxon kívül másnak nem is sikerült. Ez nem kis bravúr, mondják az elemzők, hiszen a Microsoft egy évtizede egyeduralkodó ezen a területen.


A Firefox-stratégia


A most elért százmilliomodik letöltés azt jelenti, hogy a Firefoxszal számolni kell a piacon. A számok ugyan azt mutatják, hogy lassult az utóbbi időben az alternatív előretörése, de az új Explorer megjelenésével egy időben újabb felhasználókat szerezhetnek azon cégek, amelyek csökkenteni szeretnék a Microsoft dominanciáját.


Júniusban ugyan magasabb volt a Firefox részesedése, de a mintegy egyszázalékos csökkenést „átmeneti területvesztésként” értékelte a Mozilla. A társaság adatai szerint továbbra is 2-300 ezer felhasználó tölti le programjukat naponta az interneten keresztül.


A Microsoft különben is előnyben van azzal, hogy a böngészőjét az operációs rendszerhez kapcsolva forgalmazza. Így viszonylag könnyen tarthat igényt a vezető pozícióra.


A Mozilla azon igyekszik, hogy böngészője a legbiztonságosabb és a leggyorsabb legyen, hiszen ebben az esetben a felhasználók maguk is a jobb terméket választják. A szakértők szerint a Firefox megjelenése abból a szempontból is hasznos, hogy a felhasználók megszerzéséért folyó versenyben a szolgáltatás minősége lehet a fejlesztők legfőbb fegyvere. Másrészről a korábban egyszereplős monopolhelyzetet az alternatív böngészők megjelenése abba az irányba mozdította, hogy a Microsoft is komolyabb erőfeszítéseket tegyen felhasználóinak a jobb kiszolgálására.


Az Opera is felébredt


A böngészőpiac pezsdülése pedig, úgy látszik, több céget is felébresztett Csipkerózsika-álmából, a Norvég Opera egy hónapja tette ingyenessé saját browserét. Láthatóan ez a cég is szeretne a jelenleginél nagyobb részesedést a piacon.


A Mozilla, miközben ünnepel, kampányokat tervez, és a médiában is egyre többször szerepel. Ez továbbra is felkeltheti a felhasználók figyelmét az alternatív böngésző irányába. A Windows 2000-tulajdonosok az új Internet Explorert úgysem installálhatják gépeikre, hiszen a Microsoft biztonsági okokra hivatkozva nem készíti el erre az operációs rendszerére a legújabb böngészőjét. Azt még senki sem tudja, ez pontosan mennyi felhasználót fog a Firefox-táborba sodorni, de becslések szerint jelentős növekedést hozhat az alternatív böngészők számára.


Most azonban még nem kell számolgatni, elég kibontani a pezsgőt, és a lelkes rajongókkal San Francisco főterén bulizni egy nagyot, hátha ezt is megírja a média. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik