A magyar háztartások által elfogyasztott bor mennyisége a 2004 első féléves adatokkal összevetve stabilnak mondható a GfK Hungária Piackutató Intézet folyamatos megkérdezésén alapuló ConsumerScan 2005 első féléves adatai szerint. Érdekes tendencia ugyanakkor, hogy míg a vásárlók száma nőtt, addig az általuk vásárolt mennyiség csökkent. Az egy vásárló háztartás által elfogyasztott mennyiség 2004 első hat hónapjában 7,1 liter, idén pedig 6,5 liter volt.
Ez a mennyiség mindkét vizsgált időszakban közel azonos költséget, azaz 2500 forintnyi kiadást rótt az egyes vásárló háztartásokra. Az e termékre irányuló vásárlási gyakoriságot vizsgálva különbség nem fedezhető fel: 2004 és 2005 első félévében is valamivel ritkábban, mint másfél havonta vásárolt a magyar háztartások mintegy harmada valamely üzletben bort.
Jön az importbor
Az értékben mért piacbővülés és csökkenő mennyiségi tendencia az átlagárak növekedésére utal, melyhez feltételezhetően hozzájárult az import borok piacrészének mintegy hat százalékpontos bővülése. A boltok polcain kínált termékek többsége hazai annak ellenére, hogy bár a tavalyi év első félévében az import termékek aránya még csupán egy százalék volt, 2005 első félévében – az EU csatlakozást követő első, 2004 első félévével összehasonlítható teljes időszakban – ez az arány már elérte a hét százalékot.
Kevesebb kannás fogy
Az egyes kiszerelés-típusokat elemezve a GfK megállapítja, hogy egyfajta minőségi váltás indult el: a kannás borok teret veszíteni látszanak, míg pozitív változás figyelhető meg az üveges borok forgalmának terén. Míg a kannás borok részaránya a tavalyi első félévben még hét százalékos volt, idén ez már csak három százalékot tesz ki. Szintén csökken a műanyag palackos borok részaránya, 21-ről 19 százalékra. Az adatok szerint azonban több kimért bor fogy, ez a kategória 8 helyett idén már tíz százalékot képvisel a teljes fogyasztásból.
Bort a diszkontból
Az értékesített bormennyiség több mint fele a diszkontokban és hipermarketekben kerül eladásra. A borokat kínáló értékesítési csatornák közül a vásárlók mindkét vizsgált időszakban a diszkontboltokat részesítették előnyben: ez a csatorna 2004 első félévében 26, míg 2005 azonos időszakában 28 százalékkal részesült a mennyiségi értékesítésből. A ranglistán második helyen, alig két százalékponttal lemaradva a hipermarketek állnak, idei közel 26 százalékos piacrésszel.