Élet-Stílus

Űrverseny a magánszférában?

Az űrtechnológiai piac – különös tekintettel a szállításra és közlekedésre – két területen is növekedésre számíthat 2005-ben. Először is az államitól a magánszféra felé történő eltolódás felgyorsulása várható, mivel az állami űrügynökségeket egyre nagyobb nyomás készteti az űrhajók és szolgáltatások piacának megnyitására.

A NASA kereskedelmi cégeket kért fel tervek, valamint értékbecslések és működő prototípusok elkészítésére a Holdra és akár a Marsra indítandó következő generációs űrjáratok számára. Ez a tendencia önmagában megteremti a rég várt versenyhelyzetet az űriparban.

Ugyanakkor várhatóan számos új ország nevez majd be komoly szándékkal az űrversenybe. Kína és India például minden bizonnyal hatalmas összegeket fog befektetni az űrhajók, támogató rendszerek és egyéb technológiák fejlesztésébe. Elsőként mindkét ország a Földet megkerülő küldetésekhez szükséges technológia fejlesztését tűzte ki célul, hosszú távú terveik között azonban a Holdra szállás is szerepel. És mivel mindkét ország űrügynökségei meglehetősen újak és kicsik, céljaik elérése érdekében jelentős mértékben támaszkodnak majd a magánszférára.

A fenti két fejlődési irányvonal együttesen jelöli ki az első lépéseket a magánszféra számára az űripari dominancia megszerzéséhez, és utat nyit a fejlődés és felfedezés új és izgalmas területére. A versenypiacok veleszületett hatékonysága segít abban, hogy az adófizetők pénze olyan gyors, fenntartható és gyakorlati haszonnal járó újításokban öltsön testet, amelyek nemcsak lendületesebbé teszik az űrpiacot, hanem a földi életet is megkönnyítő új technológiák kifejlesztéséhez is vezetnek.

A végső határhoz közeledve

Már az is óriási lehetőséget jelentene a kereskedelmi cégek számára, ha az űrfelfedezések éves 20 milliárd dolláros költségének csak egy kis része megtalálná az utat a magánszférához. Az Ázsiában bimbózó fejlesztések és az európai űrfelfedezések folyamatos növekedése révén az űripar hamarosan számottevő megtérülést jelent majd a magánszféra számára.

„Mindazonáltal, az űrpiacra való belépést fontolgató cégeknek nagyon óvatosaknak kell lenniük. A világűrszektort számos hatalmas, erőteljes és egybefonódó szereplő uralja. Ezek a cégek hevesen fogják védelmezni saját területüket. A piacra való belépés legbiztonságosabb módja a szövetség – akár egy már meglévő fontos szereplővel, akár egy komplex megoldás kidolgozása érdekében összefogásra hajlandó, kisebb cégekből álló csoporttal. Bárhogy is legyen, ha óvatosan közelítenek, az űr hatalmas lehetőségeket rejt a magáncégek számára” – mondta Justin Bancroft, a Deloitte kockázatkezelési üzletágának vezetője.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik