Élet-Stílus

Kawasaki Z1000 – meztelenül szuper!

"Super naked": ezzel a jelzővel illeti a Kawasaki a 2005-ben frissített Z1000-es modelljét. Mit is takar ez a jelző valójában?


Kawasaki Z1000 – meztelenül szuper! 1

Super naked

Super naked – nagyjából arról van szó, hogy a motor mentes a műanyag burkolatoktól -kivéve a kis idomkát a fényszóró körül és a kis légterelőt a műszerek előtt-. A lényeg, hogy az ezres blokk és az igényesen elvezetett kipufogócsövek teljes valójukban tárulnak a férfi, illetve a szakavatott női szemek elé.

Igazából nem lehet megmondani kinézetre mi tetszik az embernek a masinán, külön-külön egyik részlete sem számít műremeknek, de az összhatás mégis nagyon jó. Talán az arányok és a vonalvezetés az, ami miatt szívesen legeltetjük rajta a szemünket. Megfigyelhetjük, hogy a motor egész hátsó fele, annak minden eleme egy felfelé emelkedő vonalat követ. A lábtartókonzol, az oldalanként dupla aranyszínű kipufogó és a váznyúlvány gyakorlatilag párhuzamosan futnak.

Ha valaki ráül egy Z1000-re, az első érzése az lesz, hogy talán nem is motoron, hanem valamiféle ágyúgolyón ül. A motor elöl is, hátul is hamar véget ér. Szóval a motor dimenziói kicsinek tűnnek, viszont a blokk maga hangsúlyos. Röviddel az elindulás után két dolog válik gyorsan nyilvánvalóvá. Az első, hogy az ergonómia kérdésével elég sokat molyolhattak a tervezők a Kawasaki műhelyeiben, ugyanis ez a motor gyakorlatilag hozzáidomul a motoroshoz.

Hegyi szerpentineken érzi igazán jól magát

Semmi zavaró él, vázelem vagy hasonló, a lábtartók pedig tökéletes kényelmet biztosítanak. Elég alacsonynak tűnik a kormány, de mégsem terhelődik nagy súly a kezekre, azon kívül elég széles ahhoz, hogy a kormányerők elviselhető nagyságúak maradjanak még gyors ívváltásoknál is.


Kawasaki Z1000 – meztelenül szuper! 2

A második evidencia, hogy a motorblokk iszonyúan homogén. Lehet, hogy ez a csúcsteljesítmény rovására ment, de nem baj. Mindenhol van erő, alul és középen elég, felül pedig sok. Nem rángat, nem ijeszti meg a motorost. Kanyarban simán el lehet találni a megfelelő gázt rángatás nélkül, és kigyorsításoknál is nagyon egyenletesen jön meg az erő.

Kanyarodjunk vissza a kis méretű légterelőhöz a műszerfal előtt. Picit segít a levegő elterelésében, de nem sokat. Ezen a motoron hamar elkezd fújni a szél. Lehet ez előny is, meg hátrány is, attól függ honnan nézzük. Ha az élményre megyünk, akkor előny. Ugyanis a sebességérzés ezen a motoron fokozottan érvényesül.

A Z1000 imádja a hosszú gyors íveket, a gyors átmeneteket, az S kanyarokat. Viszont a szűk fordulókban nehéz vele a kívánt ívet megtalálni, de nem lehetetlen, csak több gyakorlást igényel. A futómű alapvetően jó, nagyon precízen lehet vele tartani a kiszemelt haladási irányt.

Nincs semmi gond a fékekkel, megfelelnek a kategória elvárásainak. Egy újjal megoldható vele a legtöbb feladat, két ujjal simán blokkolóra lehet fékezni az első kereket. Minden fordulatszám tartományban elegendő erő áll rendelkezésre a Z1000-es nyergében A műszerfal megegyezik a ZX6 műszerfalával. Minden egy helyen piciben és mozgó alkatrész nélkül. Ez lehetett a cél, ami alapján ezt megkreálták.

A teszt során összesen két kisebb probléma merült fel. Az egyik a tükör volt. Hol erre, hol arra állt, hol meg semerre. Próbáltam orvosolni, kisebb sikerrel. A másik neurotikus pontot az üres fokozat megtalálása képezte. Végül is a sebességváltó üresbe tevését nem sikerült művészi szintre fejlesztenem, de javuló tendencia mutatkozott.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik