Élet-Stílus

Növekszik a belföldi turizmus

Dinamikusan növekszik a magyarországi belföldi turizmus, a legnépszerűbb úti cél továbbra is a Balaton. De még mindig többet költünk külföldön.

A KSH adataira hivatkozva közölték a Magyar Turizmus Rt. (MT Rt.) vezetői: a belföldi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma a 90-es évek elején jellemző évi 6 millióról 2004-re elérte a 10 milliót.

Kiss Kornélia, az MT Rt. kutatási igazgatója elmondta: felmérésük szerint a magyar lakosság 53 százaléka biztosan tervez utazást 2005. május és szeptember között, 64 százalékuk pedig magyarországi úticélt vesz irányba. Hozzátette: a Balaton továbbra is az utazók legfontosabb nyári célja, amit a turisták több mint 30 százaléka választ.

A lakosság 2004. évi utazási szokásaival kapcsolatban Kiss Kornélia rámutatott: a belföldi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma 1990 óta nő, az utazók 54 százaléka azonban nem kereskedelmi szálláshelyen, hanem rokonoknál, ismerősöknél száll meg.

A külföldi úti célok közül továbbra is Horvátország vezeti a népszerűségi listát, ahova az utazások több mint 20 százaléka irányul, ezt – 10-10 százalékkal – Románia és Olaszország követi. Mind a külföldi, mind a belföldi utazások megtervezésénél jelentősen csökkent az utazási irodák, és tavaly óta csaknem kétszeresére nőtt az internet szerepe.

A Központi Statisztikai Hivatal tavaly óta végez felméréseket a lakosság belföldi turisztikai keresletéről. A Számokban utazunk című projekt keretében megállapították, a lakosság 553 milliárd forintot költött 2004-ben belföldi utazásokra. Próbáld Ákos főosztályvezető szerint ennek 19 százalékát étkezésre, 18 százalékát szállásra, 17 százalékát üzemanyagra költötték. A szakember szerint a külföldi utazási költségek – 578 milliárd forint – azért haladják meg a belföldi értéket, mert a magyar lakosság továbbra is gyakran végzi vásárlásait a környező országokban.

Kolber István regionális fejlesztésekért és felzárkózásért felelős tárca nélküli miniszter szerint az idei szezont illetően bizakodásra adhat okot, hogy a Balaton régióban az első negyedévben 16 százalékkal nőtt a forgalom, s “ez egy egyfajta fordulópont is lehet a balatoni turizmus szempontjában, amikor, ha nem is nagy lendülettel, de azért elkezd araszolni a balatoni turizmus mutatószáma”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik