Körülbelül egy éve lett tőzsdei cég a Google, és némi hullámzás után az IT-piac egyik legvonzóbb befektetésévé vált. Érzéki magasságban száll az árfolyama. Hiába a „Ne légy gonosz!” felszólítás a cég vezérlő elve, a tőzsdei cégeknek növekedniük kell.
A növekedés motorja az állandó fejlesztés, amire a Google úgy költ több mint 20 százaléknyit, hogy a fejlesztésben dolgozók egy teljes munkanapot annak szentelnek, amit ők akarnak. Előbb-utóbb azért megkérdezik tőlük, hogy milyen ötletük támadt, de a híresztelések szerint nem túl agresszíven. Mindenesetre Google-éknál tele az ötletzsák. A labs.google.com címen lelhetők fel a már nyilvánosságot érők.
Google News, Mail
Még a tőzsdei megjelenés előtt hozták ki előbb a hír-, később a levelezési szolgáltatást. Előbbi egy szerény kis hírgyűjtőként indult, ma már egy meglehetősen gazdag tartalmú lelőhely, már hivatkoznak is rá (lásd: PageRank – a Google alapítóinak találmánya a hivatkozások száma szerinti rangsorolás…) Újságíróknak aranybánya, mert nem a teljes weben, hanem a (Google által feltérképezett) híroldalakon keresi a megadott kifejezést.
Utóbbi pedig egy közönséges ingyenes levelező lenne – ha nem 2 GB (kétezer megabájt) lenne a tárterület fejenként, és 10 megabájt egy küldemény maximális mérete. Nincs ingyen ebéd, tehát ezért az alanynak el kell viselnie, hogy a levelei tartalmához illeszkedő témájú reklámokat kap, a szerény, szöveges Google-félékből (amelyekből a Google és részvényesei mégis jól megélnek).
A kritikusok szerint felháborító, hogy megszűnik a levéltitok a gmailen, a többiek pedig jól tudják, hogy a megengedett, sőt megkövetelt spamszűrő pont ugyanígy működik: egy szoftver átszűri a levelek tartalmát, és gépies elemzése eredményeképpen automatikus intézkedéseket tesz.
A Gmail pillanatnyilag a szélesebb nyilvánosság előtti tesztelésen megy át. Még nem jelentkezhet föl akárki, de sejthetően több százezerre tehető azok száma, akiket előzetes érdeklődésük alapján meghívtak, és mindegyikük további 50 ismerősét részesítheti a Gmail áldásaiban. Eredetileg csak 1 GB-os volt a Gmail, akkor növelték kétszeresre, amikor a Yahoo 2005. április közepén bejelentette: május közepétől 1 gigabájtos lesz.
A Google Mail egyik fő vonzóereje, hogy nincs dugulásig tömve reklámokkal, mint a Netscape Mail, vagy akár a mi kis Freemailünk. A másik, hogy a levelezést „beszélgetések” formájában tálalja: a kiinduló levelet a válaszokkal és viszonválaszokkal együtt látjuk. Vonzó szolgáltatás, hogy (kérésre) a levelek első sorát („snippet”-eket, szabadon: az aprólékot) feltünteti a listában. A szűkszavúaknak ki sem kell nyitni a küldeményt, ami a gyors kis üzenetváltások feldolgozását drámaian felgyorsítja.
Végül, de tényleg nem utolsósorban a Google keresőtechnológiája működik az immár betű szerint gigantikus postafiókunkban, a kapott, küldött és spam szekcióban egyaránt.
Google Maps, Keyhole
A Google Maps az általános keresőképességek természetes kiterjesztése a földrajzi megjelenítés felé. Mint minden egyszerű, emberi dolog, a térinformatikai szolgáltatás nagyságrendekkel nagyobb, gyorsabb, drágább eszközöket igényel – amit a Google-től rövidesen ingyen meg fogunk kapni. Egyelőre az Egyesült Államok és Anglia területe szerepel az adatbázisban.
Nem lehet túlbecsülni a szolgáltatás használati- (és reklám-)értékét. A keresőkifejezések a térképen működnek. Nyilván a Google pénzért fogja árulni, hogy mit hoz fel a térkép egy adott körzetben az aktuális nagyítástól függően. (Éttermek, mozik, stb. Címmel, telefonszámmal.) Mert az ugye természetes, hogy rá lehet közelíteni a térképre a kontinensnyi nagyítástól a négyzetkilométeres szomszédságig.
Ha bízhatunk a tervezők stílusérzékében, akkor a reklámok nem lesznek olyan pimaszul tolakodók, mint a kerületi „kisokos” kiadványoké, ahol egyes cégtáblák egész körzeteket takarnak le, értéktelenné téve a térképet magát. A számítógép hatékonyságát mutatja, hogy ha már térkép, akkor útvonalat is tervez a megadott kezdő- és célállomás között. S persze mindezt ingyen, bárkinek, bármikor, bárhonnan. Már jelezték, hogy a rendszer fogadni fogja a felhasználó GPS -adatait, és megmutatja az illetőnek, hol van. Egyszerű, elegáns megoldás az utcanév és házszám nélküli Tokió számára.
Magyarország akkor fog felkerülni a világtérképre, ha az illetékes valakik eldöntik, kiadhatók-e a nemzetbiztonságilag érzékeny, utcaszintű térképi adatok egy nemzetidegen magánvállalatnak. Miután néhány magyar magánvállalat megszerezte, megszervezte, kiegészítette, megformázta és termékként kiadta – gépkocsi- és személyi navigáció céljaira. Mindenesetre érdekes lesz, ahogy a Bécsiszelet étteremlánc megtalálja a Google Maps-ot.
A Keyhole (kulcslyuk) egy speciális ügyfélprogram egy másik térképes szolgáltatáshoz: a Föld műhold- és repülőgépes felvételekkel „lefedett” részét jeleníti meg az ügyfeleknek havi 30 dollárért. Mellbevágó, ahogy a program folyamatosan ránagyít a Földgolyóra, le, egészen a 300 méteres magasságig (1 m-es felbontásúak a legfinomabb felhasznált felvételek). Innen felismerhetővé válnak a parkolóban álló autók. Hawaii-n, vagy a Görgey Artúr utcában. Mármint azoké, akik ott álltak, amikor a felvétel készült. Tapasztalatunk szerint a felvételek 1-4 évesek.
Eredetileg a Keyhole az Nvidia grafikuskártya-gyártó presztízsprogramja volt a termékek képességeinek szemléletes kihasználására, de tavaly a Google megvette. A térképes szolgáltatásokra a Microsoft is rástartolt: nemrég bejelentették, hogy még a nyáron lesz nekik is Virtual Earth-juk.
Google Print
Ez a projekt már a bejelentésekor igazi nemzetközi visszhangot kapott. Arról van ugyanis szó, hogy a Google beszáll az egyetemi könyvtárak digitalizálásába – és ingyenes, kereshető közzétételébe. Mielőtt még bárki felháborodna, hogy a szerzői jog ekkora csorbát nem szenvedhet, a művek túlnyomó többsége nem kerül ki a webre, csak a keresőkifejezés közvetlen környezete jelenik meg, annak megjelölésével, hogy a művön belül hol is van. (A Print „előképe” a Google Scholar, ahol a tudományos publikációk kereshetők hasonló módon.)
Mintegy 150 millió dollárral száll be a digitalizálásba a Google, a projekt időtartama mintegy 10 év. Induló partnerei mértékadó amerikai egyetemi könyvtárak, és az Oxford University Angliában. A felháborodást az okozta, hogy a megjelölt források sejthetően leginkább angol nyelvűek. Ez nem teljesen igaz, hiszen az érintett könyvtárakban szép számmal találhatók nem angol művek is. Mindenesetre a „googleitis” (az a meggyőződés, hogy amit a Google nem lát, az nincs) létező betegség, van valami alapja annak, hogy külön intézkedés nélkül a nem angolszász források rendelkezésre állása nem lesz értékarányos. A fő tiltakozó a francia állami könyvtárak vezetője volt, aki az Európa Tanácsban 19 ország (közte Magyarország) hozzájárulását szerezte meg egy, a Google Printhez hasonló összeurópai projekthez.
Valószínű, hogy egy tőkeerős és nyereségérdekelt magáncég hatékonyabb lesz a közhasznú és közérdeklődésre számot tartó ismeretanyag digitalizálásában és közzétételében, mint az állami hivatalnokok nemzetközi összefogása. Hogy ez mekkora kárt fog okozni (ha egyáltalán) az egyetemes emberi kultúrának, az nagy kérdés.