Belföld

Tíz év sem volt elegendő arra, hogy a beígért 160-nal száguldjanak a vonatok

Czeglédi Zsolt / MTI
Czeglédi Zsolt / MTI
Hiába tett alkalmassá a magyar állam sok százmilliárd forintos beruházással több vasútvonalat arra, hogy akár 160 kilométer/órával repesszenek a vonatok, egyik vonalon sem mehetnek többel 120-nál – pedig eltelt egy évtized. Noha ez csupán az egyik problémája a magyar vasútnak, de jól jelzi a leszakadását nemcsak Nyugat-Európához, hanem a szomszédos országokhoz képest is. A kormány le is mondott a 160-as sebességre képes vonalakról, legalábbis a 2035-ig szóló fejlesztési koncepciójában már nem szerepel ez a kérdés, pedig a 24.hu számításai szerint 1200–1300 milliárd forintot is elkölthettek ennek a célnak az elérésére az elmúlt tizenöt évben.

Némi riadalmat keltett 2010 körül a Velencei-tónál, hogy a helyiek azzal szembesültek: a Budapest–Székesfehérvár vasútvonal átépítésével 160 kilométer/órás sebességgel száguldhatnak majd a part közelében a vonatok. Az érintett települések polgármesterei lobbizni is kezdtek azért, hogy náluk ne mehessenek ilyen gyorsan a szerelvények a számos gyalogos átjáró miatt. Tiltakozásuk annyiban eredményes volt, hogy a Velence és Agárd közötti szakaszt végül csak 120 kilométer/órás sebességre tervezték és építették, míg előtte és utána 160 kilométer/órára optimalizáltak.

Noha tiltakoztak, e nélkül is elérték volna céljukat, minthogy még az erre kialakított részeken sem járnak a vonatok 160-nal (kivételnek számít a Tata–Hegyeshalom szakasz, ahol még a 90-es években más szabvány szerint történt a fejlesztés).

A felújítás után lassan 12 éve átadott Budapest–Székesfehérvár vonalon kívül a következő vonalakat építették 160 kilométer/órás sebességűre súlyos százmilliárdokért az elmúlt években (zárójelben a becsült építési költségek a 24.hu számításai szerint):

  • (Budapest)–Püspökladány–Debrecen (bruttó 280 milliárd forint),
  • (Budapest)–Cegléd–Békéscsaba–Lőkösháza (330 milliárd forint),
  • Gödöllő–Aszód–Hatvan (140 milliárd forint),
  • Érd–Százhalombatta–Pusztaszabolcs (250 milliárd).

Ugyanakkor sehol sem mehetnek 120 kilométer/óránál többel a vonatok, noha fajlagosan egyre több és több pénzt fordítottak a vonalak felújítására.

Mi az, amit nem tud megugrani a MÁV és a hazai fejlesztéspolitika?

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!
Ha még nem vagy a 24 Extra előfizetője, ismerheted meg a csomagokat.

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

Olvasói sztorik