Belföld

2124-ig magánkézbe terelnék a budapesti pályaudvarok ingatlanait, Vitézy Dávid szerint ez a rablóprivatizációs modell

Nagy Borbála / 24.hu
Nagy Borbála / 24.hu
A kormány kiemelt nemzetgazdasági érdekre hivatkozva 99 évre magánkézbe adná a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanhasznosítását. A MÁV szerint további egyeztetések várhatók a koncepciók véglegesítésére, a főváros tanulmányozza a fejlesztési terveket, Vitézy Dávid viszont kongatja a vészharangot.

A napokban nyilvánosságra került dokumentumokból derül ki, hogy a kormány kiemelt nemzetgazdasági érdekre hivatkozva 99 évre magánkézbe adná a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanhasznosítását.

Soproni Tamás terézvárosi polgármester szombaton jelentette be, hogy magánkézbe vándoroltatnák a Nyugati pályaudvar környéki vasúti területeket, ám a felhívások alapján – sok vidéki állomás mellett – a Déli, a Keleti és a Kelenföldi Pályaudvar is érintett a január végén záruló pályázatokban.

A kiírás szerint a MÁV Zrt. célja a fejlesztési területeken a XXI. század elvárásainak megfelelő színvonalú ingatlanfejlesztések megvalósítása, és a cég lapunknak küldött válaszában állítja, további egyeztetések várhatók a koncepciók véglegesítésére. Ugyanakkor Vitézy Dávid fővárosi képviselő szerint ez egyenesen a tipikus, 1990-es évek eleji rablóprivatizációs modell.

Mohos Márton / 24.hu

Vitézy: Ilyet se nyugati demokráciákban, se arab olajmonarchiákban nem csinálnak

Köztulajdonban tartani, de a fejlesztésükbe külső forrást is bevonni, hogy több helyen, gyorsabban és nagyobb eredményt lehessen elérni – ez a lényege annak az országos állomásmegújítási programnak, amelynek megvalósítására az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a MÁV-csoport pályázatot ír ki.

Ezzel a felütéssel kezdődik az állami vasúttársaság honlapján megjelent kiírás, amelynek a hivatalos indoklás szerint a lényege, hogy a pályázaton sikeresen résztvevő ingatlanfejlesztők úgy kapnak lehetőséget az adott ingatlan – vasútforgalmi részétől elhatárolt részének – kereskedelmi célú hasznosítására, hogy a fejlesztésbe vont pályaudvarok, állomások és térségük kivétel nélkül és az együttműködés teljes időszaka alatt állami tulajdonban maradnak.

A nyertes projektcégek 2025-től 2124-ig szólóan kezelhetik az összes budapesti pályaudvar ingatlanait. Egészen pontosan:

  • a Nyugati pályaudvar teljes történeti csarnokát, a pályaudvar teljes vasútüzemi területét, a Podmaniczky utca menti beépítetlen sávot (korábbi kormányzati negyed telkei) a Dózsa György útig.
  • A Keleti pályaudvar teljes történelmi csarnokát és Kerepesi útig tartó területét, beleértve a Vágány utca melletti kocsijavító-műhely területét is.
  • A Déli pályaudvar teljes területét és a Mészáros utca menti területeket, minden vasútüzemi terület a Hegyalja út és a Krisztina körút között.
  • A Kelenföldi pályaudvar teljes területét, valamint a Volán-pályaudvartól délre fekvő, rendkívül értékes fejlesztési területeket.

Vitézy Dávid lapunknak azt mondta,

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!
Ha még nem vagy a 24 Extra előfizetője, ismerheted meg a csomagokat.

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

Olvasói sztorik