Alapjaiban írná át a fővárosi parkolás szabályozását hét civil szervezet, amelynek nyomán akár duplájára is emelkedhetne a parkolási díj Budapest egyes részein – írja szombati cikkében az Index.
A portál felidézi, hogy a fővárosi közgyűlés október 4-i ülésére összeállítottak, és a fővárosi képviselőknek kiosztottak egy 15 pontból álló javaslatcsomagot, amelytől azt remélik, hogy jelentősen csökkenhetnek a közlekedési dugók, könnyebben lehet szabad parkolóhelyet találni, miközben több hely jutna a gyaloglásra meg a biciklizésre.
A parkolásszabályozás átalakítását célzó javaslatot
- a Levegő Munkacsoport,
- A Járda Gyalogosoké,
- a Járókelő Közhasznú Egyesület,
- a Közlekedő Tömeg Egyesület,
- a Magyar Közlekedési Klub,
- a Miutcánk
- és a Város és Mobilitás Intézet írta alá.
A dokumentum a koncepció megalapozására több tényt is rögzít. Például azt, hogy az álló járművek megnehezítik a kerékpározást, sok esetben teljesen ellehetetlenítik, pedig a kerékpár-használat előnyben részesítendő a gépjármű-használattal szemben. Mint írják, a parkolás díja a töredékét sem fedezi a járművek által elfoglalt közterület értékének. A civilek szerint diszkriminatív, hogy a gépjárműtulajdonnal nem rendelkező, valamint a gépjárműtulajdonnal rendelkező, de annak tárolását közterületen kívül megoldó lakók hátrányára mond le az önkormányzat a közterületen tárolt gépjárművek okozta elmaradt bevételekről. Továbbá az ingyenesség, illetve az alacsony parkolási díj nagy mértékben ösztönzi a gépjárműforgalmat.
Úgy látják, hogy
A javaslatcsomag aláírói szerint eljárási díj helyett parkolási megváltási díj megfizetéséhez kellene kötni az engedély megadását, és erőteljesebben differenciálnák a háztartásonkénti első és második autó lakossági kedvezményét, az esetleg még meglévő további kedvezményeket pedig megszüntetnék.
Bár számszerű javaslatot még nem tettek a nem helyi lakosok parkolási díjára, azonban a Levegő Munkacsoport véleménye szerint azt a jelenlegi kétszeresére kellene emelni.
A javaslat legradikálisabb pontjai szerint egyébként a különösen környezetszennyező autók nem kaphatnának lakossági parkolási kedvezményt, a védett területekre ezekkel a járművekkel be sem lehetne hajtani – írja az Index.