Belföld

HÉV-botrány: A MÁV felajánlotta a BKK-nak, választhatnak, melyik vonalon legyen ritkítás

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu

Nincs elég működő szerelvény, amit forgalomba tudna állítani a MÁV–HÉV Zrt., ezért sajtóértesülések szerint ismét a jól bevált recepthez nyúlnak, és jelentős járatritkítás várható hamarosan a gödöllői, a csepeli és a ráckevei HÉV-vonalon is, írtuk meg kedden. Vitézy Dávid másnapra bejelentette, hogy összehívja a Fővárosi Közgyűlésben általa vezetett Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési szakbizottságot egy hétfői rendkívüli ülésre. Meginvitálta többek között Karácsony Gergelyt, a Lázár János vezetette Építési és Közlekedési Minisztériumot, és az érintett kerületek polgármestereit is.

Csütörtök estére a fővárosi önkormányzat oldalán megjelent a tervezett járatritkítások elleni bizottsági előterjesztés. Eszerint a BKK-hoz október elején részletes javaslat érkezett a MÁV-HÉV-től arra, hogy

a H8-as gödöllői vonal egyes csúcsidei járatainak kocsiszám-csökkentése mellett választhatnak, hogy vagy a H6-os ráckevei vonal egyes csúcsidei járatainak kapacitását csökkentenék, vagy pedig a H7-es csepelin ritkítanák a HÉV-eket. A beterjesztett irat szerint mindkét opció 2-2 kocsi megtakarítását eredményezné, viszont 18-23 százalékkal csökkennének a férőhelyek a vonalakon.

Az előterjesztés szerint a javaslatok ellentétesek Budapest elfogadott mobilitási tervével, mert jelentős mértékben növelik a zsúfoltságot, utaselmaradást is okozhatnak, az ebből fakadó negatív tapasztalatok pedig egyre több autót, egyre nagyobb dugót és környezetszennyezést hoznak a városra.

A visszalépés csak tünete a HÉV-ek állapotában rejlő óriási problémáknak, a közlekedési kormányzat két éve nem tett semmit, hogy a kormány által korábban leállított és visszavont HÉV-járműbeszerzési tender újrainduljon, ahogy az éveken át készült, és 2022-re építési engedélyekig jutott

– olvasható a szövegben, ami megjegyzi azt is, hogy az egyre öregebb, jellemzően 50 év feletti szerelvények karbantartására is egyre komolyabb problémákat okozhat.

Ezért az előterjesztés szerint a Vitézy vezette bizottság

  1.  nem ért egyet a H6, H7, H8 vonalak járatszűkítésére vonatkozó javaslatokkal és általánosságban a HÉV szolgáltatásának csökkentésével. Ezért előterjesztést készít a közgyűlés következő rendes ülésére, melyben felkéri a főpolgármestert arra, hogy az érvényes szerződésekre hivatkozva küldje meg a főváros egyet nem értéséről szóló nyilatkozatot Lázár Jánosnak.
  2. felkéri a főpolgármestert, hogy készítsen tájékoztatót az önkormányzat jogérvényesítési lehetőségeiről arra az esetre, ha az ÉKM az előző pont ellenére is a járatritkítás mellett dönt.
  3. kezdeményezi, hogy a közgyűlés a következő rendes ülésén erősítse meg elkötelezettségét a kormányhatározatban elfogadott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában meghatározottak szerint az összes HÉV-vonal szükséges infrastruktúra-fejlesztései, felújítása, akadálymentesítése és fejlesztése, és az ezekhez kapcsolódó alacsonypadlós, egyterű, klimatizált új HÉV-vonatok beszerzése mellett, és kérje fel a kormányt ezek mihamarabbi újraindítására.
  4. felkéri a főpolgármestert, hogy a BKK és a BKV bevonásával vizsgálja meg, hogy ha az ÉKM, illetve a MÁV-HÉV képtelenné válik a jelenlegi színvonal fenntartására, akkor az önkormányzat ideiglenesen segíteni tud-e valamely villamostípus segítségével a kizárólag Budapesten közlekedő H7-es vonalon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik