Vasútépítés: Orbán-bányák, Mészáros-cégek? Nemzeti érdek

Lázár János korábbi közlékenységéhez képest, most nagy a hallgatás a szerződésekről.

2022–2023 során több mint 200 ezer tonna vasúti követ szállítottak Gántról, az Orbán család bányájából minden idők legnagyobb hazai vasútfejlesztéséhez, a Budapest–Belgrád-vasútvonal építéséhez – írta belső dokumentumok alapján a 444.hu. A vasútépítéshez használt, úgynevezett SZK1-es dolomit zúzottkövek egy részét a fejlesztésen fővállalkozóként dolgozó V-Híd, Mészáros Lőrinc egyik cége rendelte meg.

Arató Gergely ezt követően arról kérdezte Lázár János építési és közlekedési minisztert. mennyi pénzt kaptak az elmúlt öt évben a vasútépítésekből az Orbán bányák és a Mészáros cégek. A képviselő a cikk alapján emlékeztetett rá, az Orbán család bányáiból több mint 1 milliárd forint értékben szállítottak követ a vasútépítéshez. Felidézte, Lázár János korábban többször beszélt arról, hogy Mészáros Lőrinc érdekeltségei milyen vasútépítési megbízásokat kaptak, mekkora profitot realizáltak.

Arról kérdezte a minisztert, 2019 óta milyen megbízásokat kapott az állami vasútépítéseknél: a Nehéz kő Kft. (amitől Orbán Győző már megvált), a Gánt kő Kft., a Dolomit Kft., a V-Híd Zrt., az R-Kord Kft., mikor, mennyiért szerződtek a cégekkel. Táblázatos formában kérte ezt a teljesítés időpontjával, az elvégzett munka leírásával. Semmi ilyet nem kapott.

Lázár János nem válaszolt, Ágh Péter államtitkár pedig csak annyit közölt, hogy nem tartozik az Építési és Közlekedési Minisztérium hatáskörébe, hogy egy adott projektnél, kik az alvállalkozók, mert megrendelőként szerződéses kapcsolatban csak a fővállalkozókkal állnak. Az államtitkár ugyanakkor egyértelművé tette: minden fővállalkozót arra buzdítanak,

hogy munkájukhoz hazai alapanyagot és magyar beszállítói láncot alkalmazzanak, hiszen nemzeti érdekünk, hogy magyarok munkájából magyarok haszna legyen.

Az Orbán család bányacégeiről korábban a Direkt36 tárta fel, hogy a gánti bányából szállítottak építőanyagokat az ország különböző pontjain uniós forrásból zajló csatornázási munkákhoz, valamint út- és vasútépítésekhez. A kormányfő édesapja, Orbán Győző tíz év alatt több mint 10 milliárd forintnyi osztalékot vett ki a bányabizniszből. Lázár János augusztusban a Déli körvasút fejlesztése kapcsán beszélt arról, hogy a V-Híd Zrt. megzsarolta a magyar államot,

csak a tavalyi évben annyi vasútépítési munkával bízta meg, amelyből 59 milliárd forintos rekord profitra tehetett szert, amelyet osztalékként az utolsó forintig, ki is vettek a cégből.

A korábbi bírálat ellenére Mészáros Lőrinc érdekeltsége, a V-Híd Zrt. újíthatja fel a Mezőkeresztes-Mezőnyárád-Emőd bal vágány és a Nyékládháza-Miskolc rendező pályaudvar bal vágányát. Az Átlátszó azt írja, a céggel 13,4 milliárdos megállapodást kötöttek a 80-as vasútvonal felújítási munkálataira a megjelölt szakaszokon. A kivitelezés teljes költsége mintegy 18 milliárd forint, amit a MÁV saját forrásból fedez.

Közbeszerzés nem volt, a MÁV leányvállalata, a MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft. ajánlatokat kért be. A felhívásra végül három cég jelentkezett: a Swietelsky Vasúttechnika Kft., a Strabag Vasútépítő Kft. és a V-Híd Zrt. Utóbbi lett a befutó.

A portál emlékeztet rá, hogy a nyertes 2023-ban 168,5 milliárd forintos forgalmat bonyolított, és közel 51 milliárdos adózott eredményt ért el. A V-Híd nyerte el a Déli Körvasút megépítését nettó 338 milliárd forintért, kapott egy nettó 127 milliárd forintos megbízást (a Strabaggal közösen) a Békéscsaba és Lőkösháza közötti vasúti szakaszra felújítására is, és a céggel kötött szerződést a MÁV pályaépítési munkákra a Rákosrendező állomáson 715 millió forintért.