Belföld

Most a reptér miatt kötött bele Lázár Jánosba Vitézy Dávid

Csanádi Márton / 24.hu
Csanádi Márton / 24.hu

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár és főpolgármester-jelölt ismét kedvenc fideszes ellenfelét, Lázár János építési és közlekedési minisztert bírálta, ezúttal a repülőtéri gyorsforgalmi út miatt, aminek bővítése csak még nagyobb forgalmi káoszt vonzana a fővárosra.

Lázár János ugyanis nemrég arról beszélt, hogy a budapesti Liszt Ferenc Repülőtér bekötésére „az első számú prioritás az út megépítése”, majd hozzátette: „ha megépül az út, akkor kérdés, hogy a vasútra mennyi és milyen szükség lesz. Egyelőre az útra van pénz. Semmilyen vasútfejlesztésre nincsen pénz”.

„Pénz arra van, amire a kormány akarja. És a helyes az lenne, ha elsőként vasutat építenénk a reptérre, nem gyorsforgalmi utat. Lázár tárcája mégis inkább közzétette a repülőtéri gyorsforgalmi út 2×2 sávra bővítésének látványterveit” – írta Vitézy, aki a következőképpen érvelt:

1. A kötöttpálya fontosabb és sürgetőbb. Európában lassan egyedülállóvá válik a budapesti repülőtér azáltal, hogy nincs és nem is épül kötöttpályás kapcsolat. Bukarestben már megépült, Prágában épül, Varsóban és Bécsben rég működik, Szófiában is épül. Nálunk a reptéri vasúti fővonali bekötésre a tervek készen vannak, az építési engedélyek hatályosak, holnap lehetne építkezni – ehelyett megint a vasútfejlesztés áll és ki tudja mire vár, miközben ahogy vidéken az autópályákkal, Budapesten is csak közúti fejlesztésben gondolkodik a Kormány.

 

2. A gyorsforgalmi utat ma több mint 95%-ban nem a reptéri forgalom használja, hanem a 4-es út agglomerációs autóforgalma Vecsés, Monor és az M0 felől. Éppen ezért, ha a mai 2×1-ről 2×2 sávosra bővítjük ezt az utat, csak további ingázó autóforgalmat vonzunk Budapestre – miközben a város így is túl van terhelve. Már csak ezért is igaz az: a vasút fejlesztése elsődleges. Ha a kész tervek szerinti az átmenő vasúti fővonal megépülne a reptéren át, akkor a meglévő mai 100a fővonalon az S50-es elővárosi vonatok 15 percre sűríthetők lennének, ezáltal az agglomerációs ingázók számára is versenyképesebb lenne a vasút. Viszont, ha a vasutat nem fejlesztjük és 2×2 sávon jöhet be a forgalom, akkor ez a belvárost, az Üllői utat fogja túlterhelni, még több autó jön be az agglomerációból a fővárosba

írta Vitézy, aki szerint ez a legkevésbé sem lenne kívánatos.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik