A pedagógusbér-emelés dacára az idén sem csökkent a tanárhiány a köznevelésben, legfeljebb a tanárok tömeges elvándorlása torpant meg – állítják a pedagógus szakszervezetek és az oktatáskutató a szeptemberi iskolakezdés előtt. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a legutóbbi Kormányinfón jelentette be, hogy az idei emelést követően jövőre a pedagógus átlagbér 820 ezer forintra emelkedik, ez azonban a szakemberek szerint a rendszer problémáin mit sem javít.
Radó Péter oktatáskutató, oktatáspolitikai elemző a 24.hu kérdésére azt mondta a pedagógushiány jelenlegi mértéke pontosan nem ismert. Ennek oka – fejtette ki – éppen az, hogy a rendszer úgy van kitalálva, hogy a pedagógushiányt lényegében elfedje. Ami a probléma mértékét illeti, a pedagógushiányra vonatkozó 14–15 ezer fő körüli becslést tartja a legmegbízhatóbbnak. A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) néhány évvel ezelőtt részletesen feltérképezte a helyzetet: akkori számításuk szerint a hiányzó pedagógusok száma országosan elérhette a 16 ezer főt. A PSZ alelnöke, Gosztonyi Gábor lapunk érdeklődésére azt mondta, a jelenlegi valós szám ehhez a méréshez képest plusz-mínusz egy-kétezer lehet.
Radó szerint főleg az informatika-, az idegennyelv-, a matematika- és a természettudományos oktatásban van gond, ezeken a területeken az utóbbi 3–4 évben a szakszerűtlen helyettesítés kimutatható aránya meredeken emelkedett: néhány év alatt a duplájára nőtt.
Nyilvánvaló, hogy most már komoly dráma van, ami erősen hat az oktatás minőségére
– értékelte a helyzetet.
Elképesztő mennyiségű órát tartanak meg helyettesítéssel vagy szakszerűtlen helyettesítéssel. A legtöbb helyettesítést nem fizetik ki, különösen, ha a helyettesítés szakszerűtlen. Ha pedig nem szakos pedagógus tartja meg az órát, akkor annak nincs semmilyen nyoma, mert csak annak a helyettesítésnek van nyoma, amit ki is fizetnek
– magyarázta Radó Péter. Szerinte a pedagógushiány jelenlegi nagyságrendjéből következően iskolánként átlagosan a pedagógusok tíz százaléka hiányzik.